Komisja Europejska zamierza przeznaczyć dodatkowo 30 mln euro z unijnych funduszy na kampanie promocyjne realizowane w ramach wspólnej polityki rolnej, które będą miały miejsce w 2015 r. Jest to dodatkowa kwota w stosunku do 60 mln euro przeznaczanych co roku na ten cel w budżecie WPR.
Przeznaczenie dodatkowych środków finansowych na kampanie promocyjne ma na celu złagodzenie skutków ograniczeń eksportowych nałożonych przez Rosję na niektóre unijne produkty rolne. Wypłacanie dodatkowych środków rozpocznie się wraz z początkiem realizacji zgłaszanych obecnie kampanii promocyjnych (termin składania zgłoszeń upływa z końcem września).
– Programy promocyjne to jedno z narzędzi WPR, którym możemy posłużyć się w średnim okresie w celu zaradzenia trudnościom rynkowym, jakich spodziewamy się w kilku sektorach wskutek rosyjskiego zakazu eksportu – pomoże ono producentom w znalezieniu nowych rynków zbytu w UE i poza nią. Dzisiejsza zmiana oznacza, że na projekty promocyjne, które zostaną zgłoszone do końca miesiąca, przeznaczone zostanie 60 mln euro z unijnych funduszy. A ponieważ będą to projekty współfinansowane przez UE i organizacje, które je realizują, spodziewamy się, że w2015 roku zostaną zrealizowane działania promocyjne warte łącznie 120 mln euro. Gorąco zachęcam organizacje rolnicze do skorzystania z tej możliwości i do przedstawienia w najbliższych tygodniach ambitnych programów promocji – mówi Dacian Ciolos, unijny komisarz do spraw rolnictwa.
Przekazanie dodatkowych 30 mln euro z funduszy unijnych oznacza w praktyce, że na kampanie promocyjne przeznaczone zostanie o 60 mln euro więcej niż początkowo przewidywano. Priorytetem będą dla Komisji programy promocji produktów, które normalnie byłyby eksportowane do Rosji.