Smaczne, najwyższej jakości i związane z Polską – takie są produkty, które mogą poszczycić się certyfikatem „Doceń polskie”, przyznawanym przez ekspertów. Wszystko po to, by konsument wiedział, że sięgając po wyroby opatrzone takim logo wybiera to, co najlepsze na polskim rynku.
26 października w krakowskim Hotelu Swing zespół ekspertów po raz trzeci dokonał oceny produktów biorących udział w Ogólnopolskim Programie promocyjnym „Doceń polskie”.
Wyroby odznaczające się najwyższą jakością zostały uhonorowane certyfikatami „Doceń polskie”. Wyłoniono również TOP PRODUKTY – artykuły, którym członkowie jury przyznali maksymalną liczbę punktów.
Podczas trzeciej certyfikacji produkty oceniała pięcioosobowa Loża Ekspertów pod przewodnictwem Mirka Drewniaka, eksperta w dziedzinie kulinariów, autora popularnych przewodników kulinarnych Pascala i członka Fundacji Klubu Szefów Kuchni. - Sam jestem kucharzem i wiem, że aby móc wiarygodnie ocenić produkt trzeba się do tego dobrze przygotować. Im więcej wyrobów podlega ocenie, tym jest to trudniejsze. Trzeba pamiętać, że certyfikacja to duża odpowiedzialność zarówno wobec konsumentów, jak i producentów – podkreśla Mirek Drewniak. Przewodniczący Loży Ekspertów zwraca również uwagę na znaczenie doboru jury oceniającego wyroby - Produkty zgłoszone do Programu „Doceń polskie” są oceniane przez potencjalnych konsumentów, ale także kucharzy. Nie bez znaczenia jest także obecność w Loży Ekspertów przedstawicieli grup producenckich, czyli technologów, którzy mają wpływ na sposób produkcji wyrobów.
Podczas październikowej certyfikacji oceny dokonywali: Mirek Drewniak, Jarosław Kujawa - główny specjalista Departamentu Promocji i Komunikacji Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Zbigniew Kurleto - członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni, Celina Nierodkiewicz - sekretarz Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP oraz Katarzyna Salomon reprezentująca organizatorów Programu „Doceń polskie”. Honorowym patronem Programu jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
- Certyfikacja to drugi etap oceny produktu. Pierwszym krokiem jest analiza informacji producenta na temat wyrobu. Artykuły, które nie spełniają odpowiednich kryteriów, nie podlegają dalszej ocenie – wyjaśnia Katarzyna Salomon.
Kryteria, o których mówi ekspertka dotyczą przede wszystkim tzw. czynnika polskiego produktu. W przypadku producentów międzynarodowych nie wystarczy jedynie obecność danego wyrobu na naszym rynku. Musi on być co najmniej produkowany na terenie Polski albo też w oparciu o tradycyjną polską recepturę.
- Podczas certyfikacji na ocenę produktu składa się kilka czynników. Oczywiście liczy się smak, zwracamy także uwagę na stosunek jakości produktu do jego ceny. Wystawiając ocenę przyglądamy się również opakowaniu i zawartym na nim informacjom. Chodzi głównie o składniki wykorzystane do produkcji artykułu, a także instrukcję przygotowania potrawy. Każdy samodzielnie dokonuje oceny. Nie konsultujemy się ze sobą, a więc nie mamy wpływu na oceny pozostałych członków Loży Ekspertów – dodaje K. Salomon.
Mirek Drewniak akcentuje różnorodność produktów, które oceniano podczas trzeciej certyfikacji.
- O certyfikat ubiegali się producenci właściwie całego asortymentu, który powinien się znaleźć na półce w dobrym sklepie – mówi przewodniczący Loży Ekspertów.
Ocenie podlegały m.in. makarony, sery, dania gotowe, wyroby wędliniarskie, a także napoje (również kawa i herbata) i słodycze.
Różnorodność produktów ocenianych przez ekspertów cieszy organizatorów „Doceń polskie”.
- W ten sposób producenci okazują zaufanie do naszego Programu i systemu oceny. Cieszy nas to, że firmy, których produkty otrzymały znaki promocyjne podczas poprzednich certyfikacji zgłaszają do oceny swoje kolejne wyroby. W ciągu trzech certyfikacji eksperci przyznali znak „Doceń polskie” ponad 150 produktom, potwierdzając tym samym ich wysoką jakość. Jednocześnie należy podkreślić, że to tylko część ze wszystkich zgłoszonych do tej pory wyrobów. Nie wszystkie produkty pomyślnie przechodzą proces certyfikacji. Logo „Doceń polskie” jest wyróżnieniem dla najlepszych – mówi Marek Bielski, organizator Programu promocyjnego „Doceń polskie”. - Głównym celem naszych działań jest promowanie polskich wyrobów wysokiej jakości oraz ich producentów. Co ważne, nasze działania nie ograniczają się jedynie do przyznawania certyfikatów. Nadanie znaku „Doceń polskie” to właściwie początek naszej współpracy z producentem wyróżnionego wyrobu – przekonuje M. Bielski.
Program „Doceń polskie” to bardzo konkretna inicjatywa, dająca ciekawe możliwości laureatom przedsięwzięcia w zakresu współpracy gospodarczej i biznesowej. Przykładem takiego współdziałania było wrześniowe spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z delegacją Komisji Rolnictwa Szanghaju. Współpraca między Programem „Doceń polskie” i Polskim Centrum Logistycznym Xijiao International Szanghaj umożliwiła udział w rozmowach na wysokim szczeblu dyplomatycznym polskim firmom, które zgłosiły się do programu promocyjnego. Z zaproszenia skorzystał producent makaronu, którego wyrób otrzymał godło „Doceń polskie” podczas drugiej certyfikacji.
7323924
1