Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Dla wygodnych

13 października 2012
Szybkie tempo życia i brak czasu na gotowanie sprawiają, że konsumenci sięgają po łatwe w przygotowaniu dania gotowe. Te mączne to już obowiązkowy asortyment w sklepie - podaje Handel.
Konsumenci mają do wyboru mrożone produkty mączne (do gotowania) lub świeże, z chłodziarki, które wystarczy tylko podgrzać. W obu tych kategoriach – całą gamę pierogów, klusek, knedli, kopytek, pyz, krokietów, naleśników itp. Ich spożycie w ciągu ostatnich lat rośnie. Wynika to z szybkiego tempa życia, wielu obowiązków, dużej ilości pracy. Konsumenci mają mniej czasu na gotowanie. Dlatego coraz częściej sięgają po dania łatwe w przygotowaniu, niewymagające specjalnych umiejętności kulinarnych.

Producenci gotowych dań mącznych zarówno tych mrożonych, jak i z chłodziarki przyznają, że największą popularnością konsumentów cieszą się produkty tradycyjne i doskonale znane. Charakterystyczne dla tradycyjnej polskiej kuchni. – To głównie pierogi z mięsem, ruskie i z serem. Przede wszystkim dlatego, że są łatwo dostępne – mówi Renata Kasprzycka, prezes zarządu spółki Jawo. Natomiast tuż przed Bożym Narodzeniem wzrasta sprzedaż pierogów z kapustą i grzybami oraz uszek.

Rafał Orski, dyrektor sprzedaży i rozwoju w Virtu, zdradza, że najbardziej znane wśród konsumentów linie produktowe firmy to Dzieło Mistrza, czyli sprawdzone przepisy tradycyjnych polskich potraw. – Obserwujemy stały i zrównoważony rozwój rynku, jednak w Polsce jest on oparty na przekonaniu, że dania gotowe nie są zdrowe z uwagi na użyte w nich konserwanty. Jednak wysokie wymogi, które producent musi spełnić, cierpliwie burzą ten stereotyp – mówi Rafał Orski. Dodaje, że jednak nie ma przesłanek do nagłego, spektakularnego wzrostu sprzedaży mącznych dań gotowych, Polacy w kuchni są bowiem tradycjonalistami.

Bogactwo wyboru

Producenci, zabiegając o konsumenta, zmieniają opakowania na ładniejsze i wygodniejsze w użyciu. Wprowadzają produkty regionalne czy też sięgają po przepisy z innych krajów, urozmaicając ofertę.

– Na przestrzeni ostatnich lat na naszych stołach dokonuje się swoista przemiana polegająca na dążeniu konsumentów do racjonalnego, smacznego i zdrowego odżywiania. Powszechny dostęp do informacji, przepisów kulinarnych, przekazywanie sobie opinii sprawiają, że producenci chcą być aktywni i muszą spełnić wysokie wymagania – dodaje Rafał Orski.

Firmy Jawo, Iglotex czy Feliks oferują konsumentom mączne dania w postaci mrożonek. Oferta Jawo obejmuje wiele rodzajów pierogów: od podstawowych z mięsem czy ruskich po mniej popularne, np. z kaszą i grzybami czy ze szpinakiem. Ponadto Jawo oferuje kluski, w tym śląskie, pyzy nadziewane oraz bez nadzienia, knedle z owocami, kopytka ziemniaczane i uszka. Poza produktami do gotowania firma ma też linię produktów mrożonych do odgrzania. Są to np. krokiety, naleśniki czy placki ziemniaczane.

Virtu specjalizuje się w świeżych daniach mącznych do przechowywania w chłodziarkach. Obok pełnej gamy podstawowych produktów na bazie ziemniaka i pierogów oferuje też kluski na parze – z nadzieniem oraz bez nadzienia, kartacze, kołduny. Dla dbających o linię producent ma linię Fit, a w niej naleśniki wegetariańskie i ryż z warzywami, będącą elementem oferty dla wegetarian (uszka, pierogi, paszteciki). Virtu ma również specjalną linię dla dzieci pod nazwą Kids. Znajdują się w niej takie produkty, jak naleśniki z jabłkami, naleśniki z serem i brzoskwiniami czy pierożki z serem i truskawkami. – Ciągle uzupełniamy nasze propozycje o nowe dania – podkreśla Rafał Orski.

Kilkanaście miesięcy temu na rynku gotowych dań mącznych z chłodziarki zadebiutowała firma HJ Heinz Polska, właściciel marki Pudliszki. Producent najpierw wprowadził na rynek pierogi i krokiety – jako linię produktów Pudliszki Palce lizać. Po kilku miesiącach rozszerzył ją o kluski w kilku wariantach smakowych: kopytka, kluski śląskie oraz kluski na parze. Produkty te dostępne są na plastikowych tackach.

Dbać o ekspozycję

Producenci twierdzą, że mączne dania gotowe zarówno te z chłodziarki, jak i mrożone są bardzo często wybierane przez klientów w ostatniej chwili w sklepie blisko domu. Jeśli to placówka o niewielkiej powierzchni, miejsce na chłodzone czy mrożone dania będzie ograniczone.

Zazwyczaj w jednej zamrażarce muszą się zmieścić warzywa mrożone, ryby, pizza i pierogi. – W takim wypadku kluczowe staje się, aby w tej zamrażarce znalazło się jak najwięcej produktów. Aby obok podstawowych pierogów z mięsem pojawiły się też pierogi z wiśniami czy kartacze – mówi Renata Kasprzycka z Jawo.

Dlatego też producent bierze udział w promocjach organizowanych przez detalistów, umieszcza swoje produkty w gazetkach reklamowych, na plakatach. Wszystko po to, by zapewnić klientowi jak najszerszy wybór. Na wrzesień i październik Jawo zaplanowało działania wspierające sprzedaż, m.in. kampanię telewizyjną. Z okazji 20-lecia istnienia na rynku swoje produkty firma oferuje w powiększonych o 20 proc. opakowaniach.

Od sierpnia 2011 r. do lipca 2012 r. Polacy kupili ok. 32 tys. t mrożonych produktów mącznych za blisko 269 mln zł (Nielsen). Ponad połowę tej kwoty, bo 156,5 mln zł, przeznaczyli na pierogi, a pozostałą – na produkty na bazie ziemniaka (pyzy, kopytka, kluski śląskie itp.). Sprzedaż tych drugich wzrosła o 7 proc. wartościowo i 5 proc. wolumenowo w stosunku do poprzedniego okresu, spadła za to sprzedaż mrożonych pierogów. Jak zauważa Renata Kasprzycka, widoczny jest wzrost udziału marek własnych sieci kosztem produktów markowych, głównie mniejszych lokalnych marek.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę