Jak podaje Mintel Group, nie tylko tłuszcze i cukry w produktach spożywczych stanowią zagrożenia dla zdrowia współczesnych konsumentów. Europejczycy spożywają za dużo soli, która w większości przypadków pochodzi z produktów przetworzonych. Problem ten dotyczy także w dużej mierze Polaków, którzy "przesadzają" z ilością sodu w codziennej diecie. Producenci żywności są zatem zachęcani do zmniejszania ilości sodu w swoich wyrobach.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca redukcję spożycia 2g sodu dziennie (odpowiednik 5g soli) w celu zmniejszenia ryzyka wysokiego ciśnienia krwi i chorób układu krążenia, udaru czy choroby niedokrwiennej serca. W rzeczywistości, średnie spożycie soli wśród dorosłych w Europie osiąga poziom 8-11g dziennie, co budzi obawy o zdrowie konsumentów. Eksperci podkreślają, że tak wysokie spożycie soli spowodowane jest dużą ilością tego składnika w produktach przetworzonych, takich jak ser, chleb czy dania gotowe.
Mimo, że prawie 6 na 10 polskich konsumentów twierdzi, że stara się zmniejszać spożycie słonych potraw i produktów przetworzonych, nadal konsumują oni dużo sodu (średnio 11g dziennie, co jest zdecydowanie powyżej zalecanej średniej). Jednak faktem jest, że tylko co trzeci Polak regularnie sprawdza listę składników na opakowaniach żywności. Producenci zatem powinni nie tylko ograniczać zawartość soli, ale także aktywnie promować swoje "zdrowsze" wyroby. Na razie powstało kilka inicjatyw tego typu, m.in. program "Wiem, co wybieram" oraz akcja Mniejsoli.pl.
Coraz częściej promuje się przyprawy jako wzmacniacze smaku, które skutecznie mogą zastępować sól w codziennych posiłkach (np. przygotowywanych w domu), jednak dostępne na polskim rynku mieszanki zawierają także wysoki poziom sodu.
Mintel to wiodący dostawca globalnych badań konsumenckich, brandowych i medialnych. Już od ponad 40 lat firma dostarcza informacji na temat kluczowych trendów na całym świecie, oferując wysokiej jakości dane oraz analizy mające bezpośredni wpływ na sukces jej klientów. Dzięki temu Mintel cieszy się doskonałą reputacją i jest uznaną marką biznesową na całym świecie.