Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Czy kierowcy mają się bać biopaliw

2 listopada 2006

Na naszych stacjach benzynowych od nowego roku pojawi się paliwo nie z 5-proc. dodatkiem bioskładnika, jak jest obecnie, ale z 20-procentowym. Producenci samochodów ostrzegają, że jazda na nowym polskim biopaliwie grozi utratą gwarancji na silnik

Pierwsza zdecydowała Skoda - w jej autach z silnikami Diesla produkowanymi od lipca 2006 r. niedopuszczalne jest używanie ropy z większym niż dotychczas dodatkiem bioskładników. Tą z dwudziestoprocentową domieszką można stosować tylko w autach starszych, spełniających najwyżej normę emisji EU 3. Eksperci Skody w przypadku napraw silnika będą sprawdzać, czy klient stosował właściwe paliwo. Koncern jednoznacznie stwierdza, że stosowanie biopaliw grozi utratą gwarancji.

Koncerny samochodowe dopuszczają 5-proc. zawartość biododatków w benzynie czy oleju napędowym. - Dopóki polskie paliwo będzie zgodne z normami Unii Europejskiej, czyli będzie zawierało do 5 proc. biododatków, jest to dla nas sytuacja akceptowalna - zapewnia Iwona Legęć, rzeczniczka Hondy. Identyczne stanowisko przedstawiają rzecznicy polskich oddziałów General Motors (marki Opel, Chevrolet i Saab), Hyundaia i bliźniaczej KIA, Nissana czy Fiata. Wyjątkiem są auta koncernu PSA, czyli Peugeot i Citroen. Andrzej Nosiński, rzecznik Peugeot Polska, zapewnia, że już teraz auta te są przystosowane do biopaliw.

Polska jako jedyny kraj w Unii Europejskiej dopuściła stosowanie do 20 proc. dodatków roślinnych w paliwach. Tymczasem od początku 2006 r. w Unii Europejskiej, czyli także u nas, obowiązuje nowa, podwyższona norma emisji spalin określana mianem Euro 4 (dotyczy nowych samochodów). Aby wymagania Euro 4 były spełnione, pojazdy muszą być zasilane wysokiej jakości paliwem. W przypadku benzyn bezołowiowych oznacza to maksymalną zawartość etanolu na poziomie 5 proc. Silniki wysokoprężne najnowszej generacji mogą być zasilane paliwem zawierającym do 5 proc. estrów z oleju rzepakowego. Co prawda od kilku lat światowe koncerny produkują auta przystosowane nawet do spalania alkoholu lub olejów roślinnych, na razie jednak nie przewidują sprzedaży w naszym kraju modeli tolerujących polską wersję biopaliw.

Tymczasem Andrzej Karpiński, prezes spółki Doschem z Sopotu, która przygotowuje produkcję biodiesla, twierdzi, że stosowanie oleju napędowego o zawartości do 20 proc. estrów metylowych o jakości zgodnej z wprowadzoną w życie normą nie szkodzi silnikom Diesla. Według niego jakość tych paliw jest wyższa niż mineralnego oleju napędowego, np. z uwagi na mniejszą zawartość siarki.

Innego zdania jest Stanisław Kwieciński, specjalista ds. homologacji w Iberia Motor Company, importującej seaty do Polski. Twierdzi on, że stosowanie domieszek może się wiązać z niższymi osiągami silników i podwyższonym zużyciem paliwa.

Tak czy inaczej kierowców trzymać będzie w kleszczach nałożony na dystrybutorów paliw w Polsce obowiązek dodawania biokomponentów. Od przyszłego roku mają one stanowić 2,3 proc. paliw ciekłych stosowanych w transporcie. Jak ten obowiązek będzie realizowany, rząd zdecydować ma do połowy przyszłego roku. Dostawcy paliw twierdzą, że problemu nie będzie, bo możliwe jest wyprodukowanie mieszanki z 20-proc. dodatkiem roślinnym, która spełni obecną europejską normę jakości paliw ( EN590). Stanisław Rosnowski, prezes elbląskiej spółki ElstarOils, twierdzi, że zgodnie z normą można wyprodukować zarówno mieszankę z udziałem 5 proc., jak i 20 proc. biokomponentów i nie będzie ona szkodliwa dla silników. Tyle że musi rygorystycznie spełniać wszystkie normy. - Z biopaliwem jest jak z wódką. Każda może się tak nazywać, ale skutki jej działania mogą być zdecydowanie odmienne - mówi Rosnowski.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę