Blisko 50 proc. dzieci zwraca uwagę na markę kupowanych produktów – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut ARC Rynek i Opinia we współpracy ze SFeRa Modern Media Solutions i Fox Kids Polska. Najpopularniejszymi markami wśród najmłodszych konsumentów okazały się Wedel, Coca Cola, Nokia i Sony.
Wśród słodyczy bezkonkurencyjna okazała się marka Wedel. Wskazało ją blisko
17 proc. młodych respondentów. Kolejne miejsca zajęły: Milka, Lay’s, Goplana i
Nestle. Kolejną badaną kategorią były napoje. W tym przypadku dzieci mają
również wyraźnego lidera – jest nim Coca Cola, którą jako ulubioną markę
wskazało ponad 23 proc. ankietowanych. Niespełna 9 proc. głosów zdobyła Pepsi.
Na dobrej trzeciej pozycji znalazł się polski producent – firma Hoop z 7 proc.
wskazań. Okazało się, że dzieci doskonale znają także marki telefonów
komórkowych. Młodzi Polacy mają dużą wiedzę na temat marek aparatów
telefonicznych, gdyż tylko 25 proc. ankietowanych nie potrafiło wymienić swojej
ulubionej firmy. Reszta, w znakomitej większości, wskazała na Nokię (blisko 44
proc.). Na drugim miejscu, ale już z 7 proc. wskazań, znalazła się marka
Siemens. Wśród marek sprzętu grającego ulubieńcem młodych okazała się firma
Sony. Wskazało na nią prawie 37 proc. respondentów. Co 10 ankietowany wymienił
markę Philips i Panasonic. Mniej zdecydowane są opinie młodych respondentów na
temat zabawek. Tylko 30 proc. potrafi wskazać swoją ulubioną firmę. Na
pierwszych miejscach znalazła się marka Lego (ponad 8 proc. wskazań) i Nici
(ponad 5 proc.). Badanie pokazało także, jakie marki odzieży sportowej preferują
młodzi ludzie. Niespełna 18 proc. ankietowanych wybiera ubrania Adidasa, a 11
proc. Nike. W rankingu znalazło się także miejsce dla polskich producentów.
Nastolatki wymieniły m.in. takie firmy, jak Reserved czy Troll.
Dzieci
mają bardzo wysoką, ale selektywną, świadomość marek. Niemalże w każdej
kategorii produktów ich sympatie koncentrują się wokół jednej, dwóch marek,
które nie mają sobie równych – ocenia Piotr Czyżewski, dyrektor ds. badań w
ARC Rynek i Opinia.
Badanie jest kolejnym projektem z nowego cyklu badań
typu On-Line Omnibus realizowanych co miesiąc na ogólnopolskiej próbie dzieci w
wieku 7-14 lat. Każdy uczestnik badania mógł wskazać tylko jedną ulubioną firmę
z danej kategorii.