Dzięki nowym regulacjom prawnym, mającym wejść w życie w przyszłym roku, spadną ceny części zamiennych.
W przyszłym roku w Polsce zacznie obowiązywać rozporządzenie UE BER 1400/2002â potocznie zwane Block Exemption lub GVO. Dotyczy ono zasad sprzedaży samochodów nowych, ich serwisowania oraz sprzedaży części zamiennych. O ile mało kto w branży twierdzą, że nastąpią jakiekolwiek poważniejsze zmiany w dystrybucji samochodów (za wyjątkiem wzrostu ich cen), o tyle wszyscy zauważają nadchodzące zmiany w funkcjonowaniu serwisów, a przede wszystkim w sprzedaży części zamiennych.
Drogie ASO
Dotychczasowe prawo zakazywało dystrybucji w autoryzowanych stacjach serwisowych (ASO) części zamiennych kupowanych nie od producenta samochodu. Jeżeli reprezentant producenta samochodów znalazł w ASO taką częśćâ serwis mógł utracić autoryzację. Dla producentów sytuacja była bardzo wygodna, gdyż pozwalała sprzedawać części po wysokich cenach. Przemysłowy Instytut Motoryzacji wykonał na jesieni 2002 roku ekspertyzę cen części stosowanych w naprawach powypadkowych, z której wynika, że części w ASO są o 57,9% droższe od porównywalnych jakościowo zespołów dostępnych na wolnym rynku.
Przykład krakowskich dilerów
Niektórzy dilerzy nie czekają na wejście GVO w życie, lecz z własnej inicjatywy obniżają ceny części zamiennych. Tak postąpiła Polska Grupa Dilerów z Krakowa, mająca trzy stacje dilerskie sprzedające i obsługujące serwisowo samochody marki Ford, jedną Nissana, a także prowadzącą hurtownię części do aut tej marki. Prezes Jacek Drogosz wyjaśnia, że nie ma co liczyć na to, że zakupy części u producentów aut spadną o 50 procent. Ford także obniżył ceny części, więc zewnętrzni dostawcy obejmą najprawdopodobniej ok. 10 do 15 procent tego rynku. PGD nie daje szans konkurencji na rozwinięcie skrzydeł. We własnej hurtowni obniżono ceny części najpopularniejszych asortymentów, a konkurencyjność oferty zwiększa także mała marża. Także Kjeld Olsen ze Scan-Caru, dilera Volvo, podaje, że już w styczniu br. obniżono ceny części nadwozia średnio o ok. 35 procent (w niektórych wypadkach nawet o 70 procent), zaś ceny części eksploatacyjnych poszły w dół średnio o ok. 20 procent. Teraz są one na poziomie cen w Austrii - wyjaśnia Olsen.
Definicja części oryginalnych wg BER 1400/2002/EC Części oryginalne to:
Inne źródła
GVO dopuszcza kupowanie przez ASO części od dostawców niezależnych. Kjeld Olsen zauważa, że o ile obecnie musi kupować wszystkie części za pośrednictwem Volvo, o tyle w nowych regulacjach będzie zmuszony do zakupu jedynie 35 procent części u Volvo. Krzysztof Oleksowicz, prezes spółki Inter Cars, największego w Polsce dystrybutora części zamiennych, uważa, że nowe regulacje prawne są dużą szansą dla klientów na niższe ceny części zamiennych. Oleksowicz dodaje, że producenci aut kupują od dostawców ok. 80 procent części potrzebnych do zbudowania auta, i ci sami dostawcy będą mogli dostarczać takie same części, o tej samej jakości, wykonane według tej samej technologii do warsztatów, bez pośrednictwa producentów pojazdów.
W Niemczech bez zmian
Nowe regulacje weszły w życie miesiąc temu w Niemczech. Oczy branży zwrócone są przede wszystkim na ten kraj, a tymczasem w Niemczech... nic się nie dzieje. Dilerzy jak w poprzednich latach zamawiają części u producentów aut i wszystko odbywa się po staremu. Olsen wyjaśnia, że taka postawa może wiązać się z wygodnictwem. Diler unika kłopotów z wprowadzeniem nowego dostawcy, jego systemu i nowej porcji administracyjnej roboty. Oleksowicz sądzi, że w Polsce będzie inaczej. Dilerzy nie mają wyrobionych wieloletnich nawyków, a szybko rosnąca sieć agentów jego firmy oraz sprawna logistyka powinny zachęcić dilerów do korzystania ze źródeł tańszych części.
Kto za to zapłaci?
Producenci aut widzą też ciemne strony nadchodzących uregulowań. Dilerzy będą mogli korzystać nie tylko z części oryginalnych, ale i innych, o porównywalnej jakości. Przemysław Rajewski, prezes Polskiego Związku Motoryzacyjnego SOIS (grupującego producentów i importerów samochodów) zauważa, że jeżeli tzw. część o jakości odpowiadającej oryginalnej zamontowana w samochodzie spowoduje jego awarię, klient raczej obciąży odpowiedzialnością za ten fakt producenta samochodu, a nie części. Także na producencie pojazdu będzie ciążył obowiązek udowodnienia, że zastosowany komponent był niewłaściwej jakości i spowodował awarię.
Od kiedy eldorado?
Nie jest jasne, od kiedy nowe regulacje wejdą w Polsce w życie. Pierwotnie mówiło się o lutym, potem o maju, a obecnie nawet o listopadzie 2004 roku. Nie spieszą się z tym producenci aut. Według Polskiej Izby Motoryzacji, w Europie rozgrywa się walka o rynek części zapasowych wartości co najmniej 100 mld. dolarów rocznie, z których aż 40 procent obejmuje sprzedaż części oryginalnych w ASO, a zaledwie 20 procent generowane jest na rynku wtórnym. Krzysztof Oleksowicz wyjaśnia, że producenci samochodów są poważną siłą, która lobbuje za opóźnieniem wejścia w życie nowego prawa. Biorąc pod uwagę zyski osiągane z handlu częściami zamiennymi, trudno dziwić się koncernom samochodowym.