Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Co się najbardziej opłaca kupować przez internet? Kosmetyki i AGD

17 maja 2011
Na zakupach w internecie przeciętny polski konsument oszczędza średnio 15 proc. – wynika z raportu „Polska internetowa”, przygotowanego przez Boston Consulting Group. Największa różnica w cenach jest na kosmetykach, AGD i elektronice.


Polski e-konsument jest niezwykle pragmatyczny. – Cena to pierwsza i najważniejsza wartość, jaką się kierujemy, decydując się na zakupy w sieci – potwierdza Paweł Lipiec, szef portalu eCommerce.edu.pl. – Jeszcze nie doceniamy aż tak bardzo tego, że zakupy w sieci to także oszczędność czasu i większa wygoda. Za to coraz lepiej potrafimy porównywać ceny, szukać tańszych zamienników – dodaje.
Potwierdza to raport BCG. Wynika z niego, że towary w sieci są średnio o 25 proc. tańsze. Nawet po doliczeniu kosztów przesyłki to nadal oszczędność na zakupach online średnio 15 proc. Najwięcej można zaoszczędzić na internetowych zakupach kosmetyków (20 proc.), AGD (18 proc.) i elektroniki (15 proc.). Najmniejsze różnice w cenach widać przy kupnie odzieży i obuwia (4 proc.) oraz książek (2 proc.). – Tu koszty wysyłki istotnie zawyżają cenę produktu – zauważają autorzy raportu. Mimo to kategoria media i książki cieszy się największą popularnością wśród polskich konsumentów.
– Zaleta sklepów internetowych jest również taka, że wybór w nich jest większy niż w tradycyjnych. Dotyczy to także sklepów zagranicznych, w których Polacy coraz odważniej robią zakupy – podkreśla Lipiec. W efekcie w zeszłym roku w internecie wydaliśmy rekordowe 16 mld złotych, co daje blisko 3 proc. wartości całego handlu detalicznego. W tym roku rynek ten ma się zwiększyć o 17 proc.
Według wyliczeń The Boston Consulting Group wpływ e-commerce na handel jest jeszcze większy, bo także samo „researchowanie” towarów w sieci, czyli szukanie informacji o tym, co warto kupić, podnosi wpływy sprzedawców. Łącznie cały rynek tak rozumianego e-handlu oszacowano w raporcie BCG na 42 mld złotych. A to i tak dopiero początek. Wydatki konsumenckie w sieci rozwijają się w takim tempie, że przy optymistycznych założeniach w 2015 r. osiągną blisko 50 mld złotych, a e-handel będzie stanowił aż 7 proc. całego handlu detalicznego w Polsce.
PRAWO
W internecie prawo takie jak w sklepie
Umowy zawierane za pośrednictwem m.in. faksu, telefonu, a przede wszystkim internetu należą do kategorii umów zawieranych na odległość. W takim wypadku mamy prawo do odstąpienia od umowy w terminie do 10 dni. Co istotne, sprzedawca nie może w żaden sposób zastrzec sobie, że odstąpienie możliwe jest tylko za zapłatą oznaczonej sumy, ani ustalać innych, dodatkowych warunków.
- W ciągu 10 dni od momentu dostarczenia produktu konsument ma prawo zwrócić towar bez podania przyczyny, składając jedynie sprzedawcy oświadczenie na piśmie.
- Jeśli towar zwracany jest bez podania przyczyny, produkt nie może być wcześniej używany.
- Jeżeli towar jest niezgodny z zamówieniem, wadliwy lub uszkodzony, klient ma prawo odesłać produkt na koszt sprzedawcy; w innym przypadku za przesyłkę płaci sam.
- Jeżeli sprzedawca nie poinformuje o możliwości zwrotu towaru w 10-dniowym terminie, okres ten wydłuża się do trzech miesięcy.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę