Gminy Fair Play kreują dobre wzorce współpracy samorządów z przedsiębiorcami godne naśladowania przez wszystkie jednostki administracyjne w Polsce. „Gminy Fair Play” to samorządy godne zaufania, otwarte na nowe inicjatywy gospodarczo – inwestycyjne, zapewniające przyjazny klimat dla inwestorów oraz profesjonalną obsługę inwestycyjną.
Ogólnopolski Konkurs „Gmina Fair Play” realizowany jest już po raz VI. Podstawowym celem konkursu jest wyłonienie, nagrodzenie a następnie wsparcie samorządów w pełni zaangażowanych w tworzenie jak najlepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej oraz aktywnych w przyciąganiu nowych inwestorów.
Konkurs organizowany jest przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym a afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Projekt prowadzony jest pod patronatem Marszałków oraz przy bliskiej współpracy z Urzędami Marszałkowskimi. Tylko w ubiegłorocznej, V edycji, wzięło udział 185 samorządów z całej Polski. Ostatecznie Kapituła Konkursu wyłoniła 174 gminy, które spełniły wymagania konkursu i przeszły pozytywnie procedurę weryfikacyjną, uzyskując tym samym tytuł i certyfikat „Gmina Fair Play 2006” – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji.
Konkurs „Gmina Fair Play” to także szeroka promocja gmin w nim uczestniczących, możliwość zaprezentowania własnych dokonań i planów oraz mobilizacja do przeprowadzenia przez samorządy samooceny swoich działań. Jak przyznaje Adam Woropaj, wójt Gminy Duszniki „(....) niebagatelne znaczenie ma również promocja Gminy i popularyzacja podejmowanych (…) działań, zarówno poprzez udział w nagłośnionych medialnie uroczystościach odbioru certyfikatów i publikacjach wydawanych przy tej okazji jak i dzięki możliwości wykorzystania znaku „Gmina Fair Play” we własnych działaniach promocyjnych, w folderach, ulotkach, materiałach prasowych czy na stronach internetowych.”
Uzyskanie tytułu i certyfikatu „Gmina Fair Play” oznacza pozytywną ocenę w wieloetapowej procedurze weryfikacyjnej. Procedura weryfikacyjna jest dwuetapowa: w I etapie weryfikowane są ankiety konkursowe, w których gminy dokonują samooceny swoich działań, prezentując swoje dotychczasowe dokonania i plany na przyszłość. W II etapie odpowiednio przygotowani audytorzy w celu weryfikacji danych zawartych w ankietach przeprowadzają audyty w gminach. Dodatkowym elementem weryfikacji jest badanie losowo wybranych inwestorów prowadzących inwestycje na terenie gmin ubiegających się o certyfikat. Suma przyznanych przez audytorów i inwestorów ocen decyduje o przyznaniu gminie certyfikatu „Gmina Fair Play”. Aby gmina mogła wziąć udział w konkursie musi zaświadczyć, że na jej terenie w ciągu minionego roku były prowadzone działania inwestycyjne oraz że posiadała ona prawo do podejmowania decyzji administracyjnych w zakresie inwestycji.
Do udziału w pięciu dotychczasowych edycjach konkursu zgłosiło się 321 gmin, z których 269 przeszło pozytywnie weryfikacje i otrzymało tytuł i certyfikat „Gmina Fair Play” – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji.