W Polsce spożycie pieczywa spada od lat 90. i obecnie wynosi ok. 50 kg rocznie. Niepokojący jest również trend spadku jakości produktów zbożowych oraz wzrost konsumpcji pieczywa produkowanego z ciasta z głębokiego mrożenia. Polscy konsumenci spożywają wciąż za mało produktów zbożowych z całego ziarna. Krajowa produkcja takiego pieczywa nie przekracza 4%. Dla porównania w Niemczech to ponad 20% całej produkcji, w Szwecji i Norwegii ponad 15%.
Zdaniem Justyny Marszałkowskiej-Jakubik, dietetyczki z Centrum Dietetycznego Prolinea Produkty zbożowe z pełnego ziarna zbóż powinny na stałe zagościć w naszej diecie. Zaleca się konsumpcję 2-3 porcji wyrobów z pełnego ziarna dziennie. Konsumpcja tych produktów przynosi bowiem wiele korzyści – m.in. chroni przed schorzeniami układu krążenia, cukrzycą czy nowotworami jelita grubego. Produkty zbożowe z całego ziarna bogate są w skrobię, która dostarcza wiele energii, błonnik poprawiający trawienie i zapewniający długotrwałe uczucie sytości (co jest szczególnie korzystne np. w okresie odchudzania) oraz bardzo pożyteczne składniki mineralne, witaminy z grupy B i tłuszcze.
Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych w swoich kampaniach promocyjnych za cel stawia dotarcie do konsumentów z przekazem dotyczącym walorów zdrowotnych produktów z całego ziarna. Działania PZPRZ skierowane są również na edukację rolników, producentów zbóż i przetwórców na temat uwarunkowań produkcji wysokiej jakości wyrobów. Wszystkie te akcje sfinansowane są z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, którymi administruje Agencja Rynku Rolnego.