Rząd RP 19 listopada przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy Prawo energetyczne. Dokument przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki wdraża do polskiego prawa unijne przepisy promowania energii ze źródeł odnawialnych w transporcie.
Przygotowany przez resort gospodarki projekt nowelizacji ustawy MG zawiera wytyczne Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE wprowadzające obowiązek osiągnięcia 10-proc. udziału energii odnawialnej w transporcie w 2020 roku. Cel ten został już zapisany w Krajowym Planie Działań, przygotowanym w MG i przyjętym przez rząd 7 grudnia 2010 r. Jest on również zgodny z kryteriami zrównoważonego rozwoju (KZR) obowiązującymi dla biopaliw ciekłych i biokomponentów.
Normy wyznaczone przez UE dotyczą m.in. źródła pochodzenia surowców do wytwarzania biokomponentów oraz minimalnego poziomu ograniczenia dla nich emisji gazów cieplarnianych. Ich spełnienie jest warunkiem koniecznym m.in. w zakresie dofinansowania projektu związanego z wytwarzaniem i wykorzystywaniem biopaliw i biokomponentów.
Jak podkreśla MG Wykorzystanie biokomponentów, połączone z pozostałymi źródłami energii odnawialnej stosowanymi w sektorze transportowym, to nie tylko oszczędność i większa efektywność energetyczna. Pozwoli to również ograniczyć emisję CO2.
Przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki przepisy stwarzają ponadto korzystne warunki do rozwoju rynku produkcji rolnej przeznaczonej na cele nieżywnościowe. Nowe rozwiązania obejmują podmioty prowadzące działalność gospodarczą związaną z wytwarzaniem biokomponentów, czyli producentów rolnych, pośredników, przetwórców, wytwórców oraz tych, którzy zajmują się wytwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu paliw z zawartością biokomponetów i biopaliw ciekłych.