Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Ceny na krótkiej smyczy

15 marca 2004

Sieci handlowe zapowiadają, że po wejściu Polski do UE nie będzie podwyżek.

Sieci handlowe stoją przed dużym wyzwaniem - jak po wejściu Polski do Unii Europejskiej utrzymać ceny na niskim poziomie? Chociaż dzisiaj nikt jeszcze nie jest w stanie powiedzieć, co podrożeje, a co nie, to jednak wiadomo, że podwyżki będą, czasem, jak chociażby w przypadku cukru - prawdopodobnie dość drastyczne.

Dlaczego niektóre towary i produkty muszą zdrożeć po naszej akcesji do UE? Otóż przede wszystkim z powodu prowadzonej na wspólnym rynku polityki rolnej, która poprzez system rozmaitych kwot i dopłat zapobiega spadkowi cen płodów rolnych. Najlepiej widać to na przykładzie cukru. Unia, chcąc zapewnić producentom buraków i cukrowniom dochody w odpowiedniej wysokości, pilnuje, by jego cena nie spadła poniżej określonego poziomu. Służą temu dopłaty do produkcji, a także zaporowe cła na tańszy cukier trzcinowy z krajów trzecich. W efekcie Europejczycy słodzą kawę najdroższym cukrem na świecie.

W Polsce jego cena jest znacznie niższa niż w krajach członkowskich, ale po naszej akcesji będzie stopniowo rosła, by osiągnąć średni unijny poziom. Ekonomiści z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej szacują, że podwyżka wyniesie 50 proc. Pracownicy sekcji analiz Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA nie wykluczają jeszcze większej zwyżki - nawet o 70 proc.

W ocenie tego ośrodka badawczego podwyżki cen po 1 maja obejmą ok. 20 proc. artykułów spożywczych. Podrożeją m.in. mleko, masło i inne przetwory mleczne. W przypadku mięsa wieprzowego, wołowego i drobiowego zwyżka, jeśli będzie, to nieznaczna. Po 1 maja mogą natomiast potanieć przetwory zbożowe, a więc chleb czy kasze, gdyż cena zboża w UE jest zbliżona do cen na naszym wewnętrznym rynku.

Skutki ewentualnych podwyżek na pewno będą starali się "zamortyzować" producenci, naciskani przez handlowców - głównie hipermarkety - którym zależy na przyciągnięciu do swoich sklepów klientów.

- Na ostateczną cenę towaru ma wpływ bardzo wiele czynników: koszt surowca, produkcji, ale także realia rynku, czyli siła nabywcza konsumentów i konkurencja między podmiotami - mówi Roman Jankowiak, rzecznik sieci Geant. - Na początku niektóre wyroby mogą podrożeć, ale potem konkurencja będzie wymuszała stopniowe obniżki.

Sieci handlowe zgodnie deklarują, że akcesja niczego w zasadzie nie zmieni w ich głównej strategii, której celem jest oferowanie towarów po najniższych na rynku cenach.

- Spodziewamy się obniżek cen po 1 maja - stwierdza Beata Tomaszek z Carrefour, ale nie chce wyjawić, w jaki sposób firma zamierza tego dokonać.

Rąbka tajemnicy uchyla Wojciech Sokół, rzecznik Tesco, który mówi, że zbijanie cen możliwe jest poprzez ograniczenie kosztów działania całej sieci.

- Tworzymy wspólny dla wszystkich naszych hipermarketów pion logistyczny, zajmujący się dystrybucją produktów do sklepów w całej Polsce z wybudowanego ostatnio pod Warszawą centralnego magazynu - wyjaśnia.

Unii nie boi się również Biedronka i po 1 maja chce pozostać przy swoim haśle reklamowym: "Codziennie niskie ceny".

- Będziemy negocjować z naszymi dostawcami. Jesteśmy jedną z największych sieci w Polsce. Oferujemy dostęp do wielkiego rynku zbytu, który zdobyliśmy dzięki naszej strategii sprzedaży tanich, dobrej jakości produktów - zapewnia Małgorzata Spychała, rzecznik sieci dyskontów Biedronka.

Ekonomiści podkreślają, że wyrównywanie różnic cenowych między nowymi członkami UE a krajami obecnej "piętnastki" będzie procesem powolnym, rozłożonym na lata. W Hiszpanii, która do UE wstąpiła ponad 20 lat temu, ceny osiągnęły dopiero 70 proc. średniej dla całej UE. O tym, czy dany produkt podrożeje czy nie zadecydują nie tylko urzędnicy w Brukseli, ale zwykła gra rynkowa.


POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę