biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Branża mięsna organizuje promocje, bo Polacy jedzą coraz mniej mięsa

11 września 2012
Polacy zjadają mniej mięsa, ale stają się coraz bardziej świadomi i wymagający gdy chodzi o jego jakość i sposób wytworzenia - oceniają eksperci branży mięsnej. By promować spożywanie mięsa, zorganizowali w Chorzowie festiwal kulinarny "Świętomięs Polski".
Po raz pierwszy w ten sposób promowano mięso i jego przetwory przed rokiem w Poznaniu, teraz przyszła kolej na Śląsk. Jeden z organizatorów imprezy, Andrzej Łyszyk, zapowiada, że w kolejnych latach kulinarny festiwal zawita do innych dużych aglomeracji.

Dwudniowy plenerowy festyn, podczas którego można skosztować wyrobów wielu krajowych producentów, ma nie tylko zachęcać Polaków do spożywania krajowego mięsa i jego przetworów, ale także uzmysłowić konsumentom znaczenie mięsa w diecie i przypominać bogate polskie tradycje przetwórstwa i produkcji wędlin.

"Nasze przedsięwzięcie łączy zabawę, edukację i promocję zarówno branży mięsnej i jej produktów, jak i działających na tym rynku przedsiębiorstw. Często są to rodzinne firmy z tradycjami, gdzie właściciele firmują wyroby własnym nazwiskiem, ręcząc za to, że są to produkty do zjedzenia, a nie tylko do sprzedania" - powiedział PAP pomysłodawca imprezy, Jacek Marcinkowski ze Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Rozpoczęty w sobotę w Parku Śląskim w Chorzowie festiwal zakończy się w niedzielę. Na ten dzień zaplanowano m.in. Paradę Mięsną i happening kulinarny "Gala krupnioka". O znaczeniu mięsa w diecie mówić będą naukowcy z czterech uczelni, zaplanowano też pokazy kulinarne. Jedną z atrakcji będzie rekordowy kocioł flaków wołowych.

Marcinkowski ocenił, że promocja polskiego mięsa to wspólny interes hodowców, przetwórców i konsumentów. Przypomniał polskie tradycje hodowlane. "Nasze mięso nie powstaje na bazie intensywnej hodowli, jak jest zwykle na Zachodzie. Mamy też tradycje w rasach tzw. prymitywnych, jak świnia złotnicka czy puławska. Chcemy wskrzesić te hodowle, ponieważ to mięso kulinarne diametralnie różni się od innych mięs" - powiedział.

Eksperci wskazują, że krajowe mięso potrzebuje promocji m.in. dlatego, że w ostatnich latach spożycie niektórych jego gatunków maleje, a polscy producenci bywają wypierani przez dostępne np. w dużych sieciach handlowych mięso z importu.

Z analiz wynika, że w ciągu minionych pięciu lat spożycie mięsa w Polsce w przeliczeniu na jednego mieszkańca spadło statystycznie o ok. 4 kg. Szacuje się, że statystyczny Polak zje w tym roku ok. 73,5 kg mięsa: przede wszystkim wieprzowiny (ok. 41 kg), drobiu (ok. 26 kg), a najmniej wołowiny (ok. 2,2 kg). Rośnie konsumpcja drobiu, spada wołowiny; spożycie wieprzowiny utrzymuje się na stabilnym poziomie. Polacy kupują niewiele baraniny czy koniny. Marcinkowski tłumaczy, że mniejsze spożycie bierze się przede wszystkim z mniejszej siły nabywczej konsumentów.

"Polacy jedzą może nieco mniej mięsa, ale stali się bardziej świadomi jego wartości i zwracają większą uwagę na jakość, walory smakowe, dietetyczne i prozdrowotne, a także na tradycyjny sposób wytworzenia" - ocenił pomysłodawca festiwalu.

Impreza "Świętomięs Polski" finansowana jest ze środków trzech Funduszy Promocji: Mięsa Wołowego, Mięsa Wieprzowego i Mięsa Drobiowego. Ich zadaniem jest wspieranie marketingu rolnego mającego na celu spowodowanie wzrostu spożycia i promocję produktów rolno-spożywczych. Środkami funduszy zarządzają przedstawiciele odpowiednich organizacji branżowych.

POWIĄZANE

W polskiej polityce wiejskiej i społecznej wrze coraz mocniej. Do redakcji ppr.p...

To, co wydarzyło się 15 sierpnia w województwie opolskim, wstrząsnęło środowiski...

Wśród najpopularniejszych gatunków lipca Kantar Polska wymienia pomidory, ziemni...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę