Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował kolejną już nowelizację Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Projekt, do którego dotarło "Życie", ma poprawić niektóre zapisy obecnie obowiązującej ustawy, te najbardziej krytykowane przez wielkie sieci handlowe, a także najmniej korzystne dla ich klientów.
Obecna ustawa weszła w życie 10. listopada i wzbudziła duże kontrowersje. Szczególnie krytykowany był zapis zakładający, że sklepy o powierzchni powyżej 400 metrów kwadratowych prawie nie mogły organizować promocji i sprzedawać towarów po cenie nieuwzględniającej marży handlowej.
Sprzeciw wzbudził też zakaz emisji własnych bonów towarowych przez markety. Klienci nie rozumieli, co w tym zapisie może być złego i dlaczego zabiera się im ten rodzaj promocji tuż przed świętami. Jak pisze "Życie", większość tych zapisów dostała się do ustawy z inspiracji posłów, więc UOKiK postanowił je zmienić. W projekcie nowelizacji zaproponował między innymi skreślenie zapisów o zakazie promocji. Dlaczego? Bo są one sprzeczne z prawem Unii Europejskiej, co stwierdziła Komisja Europejska.
Inna zasadnicza zmiana, proponowana przez Urząd, to przywrócenie bardzo
popularnych bonów towarowych. Tego domagali się przede wszystkim klienci, którzy
bardzo często otrzymują właśnie takie bony w zakładach pracy, jako dodatek do
pensji. Poza tym, jak przekonują nas w UOKiK, zmienione z inicjatywy posłów
przepisy w tej sprawie były wyjątkowo nieprecyzyjne.