Szczegółowy wykaz rozmów telefonicznych powinien być doręczany abonentom wraz z fakturą, dając możliwość weryfikacji i kontroli naliczanych opłat - uważa Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Andrzej Zoll.
Wypełnienie tego obowiązku nie może powodować podwyższenia cen abonamentu lub innych opłat – powiedział Zoll podczas czwartkowej konferencji z okazji 15-lecia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Obecnie o billing abonenci muszą występować do operatorów, z których większość pobiera za przesłanie wykazu dodatkową opłatę.
Rzecznik zwrócił uwagę na to, że bezpłatne doręczanie billingów nakazał w swoim orzeczeniu Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Dodatkowo odpowiednie przepisy w tej sprawie są zawarte w unijnej dyrektywie w sprawie usługi powszechnej.
Zoll powiedział, że przesłanie billingów dopiero na wniosek abonenta ogranicza odpowiedzialność operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań wynikających z umowy.
W niektórych przypadkach dopiero przysłanie konsumentowi faktury na kilka lub kilkanaście tysięcy złotych powoduje, że osoba tym zdarzeniem dotknięta otrzymuje billing i wywołuje postępowanie reklamacyjne – uważa Zoll.
Rzecznik mówił także o ochronie konsumentów przed kosztami połączeń z numerami o podwyższonej płatności (0-700). Według niego, świadczenie takich usług przez operatorów telekomunikacyjnych powinno się odbywać po podpisaniu dodatkowej umowy z abonentem.
Operator nie może też uzależniać zawarcia umowy o świadczeniu usługi powszechnej od zawarcia przez użytkownika umowy o świadczeniu dostępu do numeru 0-700 – powiedział Zoll.