Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Bez płatności uzupełniających

5 stycznia 2016
Poniżej prezentujemy odpowiedz Zofii Szalczyk- podsekretarza w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi na pismo Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie płatności bezpośrednich w 2014 roku.

W odpowiedzi na pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. znak: KRIR/MS/W/39/2014. w sprawie płatności bezpośrednich za 2014 r., uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Przepisy rozporządzenia nr 1310/2013 umożliwiają stosowanie w ramach rozwiązań przejściowych, mających zastosowanie w odniesieniu do roku 2014, tych samych form pomocy w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, które były przyznawane za 2013 r.
Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz zmieniająca ją ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r., dostosowująca przepisy krajowe do rozwiązań przejściowych określonych w rozporządzeniu nr 1310/2013, stanowią podstawy prawne dla stosowania w Polsce, w odniesieniu do roku 2014, następujących rodzajów płatności:
1.jednolita płatność obszarowa,
2.płatności oddzielne: płatność do pomidorów, płatność do owoców miękkich, płatność cukrowa,
3.wsparcie specjalne: płatność do krów, płatność do owiec, specjalna płatność obszarowa do powierzchni upraw roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych, płatność do surowca tytoniowego wysokiej jakości,
4.przejściowe wsparcie krajowe: płatność niezwiązana do chmielu, płatność niezwiązana do skrobi ziemniaczanej, płatność niezwiązana do tytoniu.
Oznacza to, że za rok 2014 przyznawane będą te same rodzaje płatności, które stosowane były w odniesieniu do roku 2013, z wyjątkiem uzupełniającej płatności podstawowej (tzw. sektor 1) oraz płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych.
Stosowanie płatności krajowych w sektorach chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu wynika z tego, że są to sektory szczególnie wrażliwe pod względem społecznym i gospodarczym. W przypadku pozostałych sektorów objętych dotychczas wsparciem krajowym, tj. w przypadku sektora I oraz sektora upraw paszowych na trwałych użytkach zielonych, odstąpienie od stosowania wsparcia krajowego zostanie zrekompensowane wyższą stawką jednolitej płatności obszarowej, osiągniętą dzięki zasileniu pułapu krajowego przeznaczonego na wsparcie bezpośrednie środkami z II filara WPR.
Przepisy przejściowe umożliwiają nowym państwom członkowskim stosującym system jednolitej płatności obszarowej (do których należy Polska) stosowanie przejściowego wsparcia krajowego, niemniej jednak wprowadzają ograniczenia kwotowe w zakresie przyznawania tej formy pomocy. Całkowita kwota przejściowego wsparcia krajowego, która może zostać przyznana za 2014 r., jest ograniczona do 80% sektorowych pułapów finansowych z roku 2013.
Biorąc pod uwagę decyzję Polski o stosowaniu przejściowego wsparcia krajowego w sektorze chmielu, skrobi ziemniaczanej i tytoniu, maksymalna wysokość pomocy krajowej za 2014 r. może wynieść 47,645 min euro (0,504 min euro w sektorze chmielu, 8,640 min euro w sektorze skrobi ziemniaczanej i 38,501 min euro w sektorze tytoniu).
Z uwagi na konieczność przekazania do druku spersonalizowanych formularzy wniosków o przyznanie płatności za 2014 r. jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia nr 1310/2013, tj. przed dniem 20 grudnia 2013 r., zostały one opracowane w taki sposób, aby umożliwiały wnioskowanie o przejściowe wsparcie krajowe niezależnie od późniejszych rozstrzygnięć w zakresie stosowania poszczególnych rodzajów płatności. Dlatego też w przesyłanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa formularzach zamieszczone są rubryki dotyczące uzupełniającej płatności podstawowej i płatności uzupełniającej do powierzchni upraw roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych, mimo że płatności te nie są stosowane w odniesieniu do roku 2014. zgodnie z informacją zawartą w formularzu, odpowiednie pola należy wypełniać tylko wtedy, gdy dana płatność uzupełniająca jest przyznawana.
W porównaniu do roku ubiegłego wprowadzono dwie zmiany na poziomie regulacji unijnych, które pozytywnie przekładają się na powierzchnię kwalifikującą się do wsparcia oraz na kwoty przyznawanej pomocy:
1.kwalifikowalność do płatności gruntów, które nie były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej w dniu 30 czerwca 2003 r. - grunty te zostały oznaczone kodem DR-10 i dotychczas nie kwalifikowały się do wsparcia. Od 2014 r. będą one mogły zostać objęte płatnościami w ramach systemów wsparcia bezpośredniego;
2.brak mechanizmu redukcji płatności unijnych i krajowych - płatności unijne nie będą pomniejszane z tytułu modulacji, a w związku z tym nic będzie stosowana także redukcja płatności krajowych.


POWIĄZANE

Rada Europy przyjmuje ulepszone przepisy o ochronie przed agrofagami roślin Rada...

Główny Inspektor Sanitarny dr n. med. Paweł Grzesiowski przekazał 18.11.2024 pod...

Kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 są niezbędne dla naszego zdrowia, a ich supleme...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę