Z inicjatywy przemysłu spożywczego oraz sieci handlowych powstaje nowy system informowania o wartości odżywczej produktów żywnościowych. Na razie obejmie on około 1000 artykułów produkowanych przez 400 firm. Ale wkrótce lista będzie zdecydowanie dłuższa.
Celem zainicjowanego właśnie programu jest zwrócenie uwagi konsumentów na nowe informacje umieszczone na opakowaniach produktów żywnościowych. Dzięki nim każdy z nas nawet bez specjalistycznej wiedzy będzie mógł świadomie komponować swoją codzienną dietę.
Jak to jest możliwe? Na każdym produkcie ma być umieszczone takie oznaczenie. Pokaże ono w procentach ile dziennego zapotrzebowanie na kalorie, cukier, tłuszcze czy sól otrzymamy po zjedzeniu danego produktu.
Andrzej Gantner Polska Federacja Producentów Żywności: będzie wiedział, że porcja tego produktu zapewni mu 10% wskazanego dziennego spożycia energii. Czyli tak naprawdę, żeby nie przekroczyć dziennej dawki powinien na przykład zjeść nie więcej niż 10 porcji produktu dziennie.
W akcje oprócz przemysłu spożywczego włączyły się sieci handlowe, które przekonują, że konsumenci czekają na takie informacje.
Andrzej Maria Faliński – Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji: oczywiście nie dotyczy to wszystkich konsumentów ale ta liczba rośnie z roku na rok. O ile pamiętam, w tym roku ten wskaźnik to ponad 40% tych, którzy patrzą na produkt świadomie a nie tylko na nalepkę cenową.
Sposób i zasady znakowania produktów w systemie GDA są jednolite we wszystkich krajach Unii Europejskiej.