W największych miastach Polski rusza właśnie akcja "Butelko zwrotna, wróć!" finansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Akcja "Butelko zwrotna, wróć!" finansowana jest przez Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jej realizację m.in. w Szczecinie,
Stargardzie Szczecińskim oraz Koszalinie odpowiada Federacja Zielonych
"Gaja".
- Chcemy uświadomić ludziom, że kupowanie towarów w
opakowaniach zwrotnych przeciwdziała degradacji środowiska. Będziemy też
namawiać do rezygnacji z jednorazowych toreb plastikowych na rzecz toreb
płóciennych lub mocnych plastikowych wielokrotnego użytku - mówi Daria
Moszczyńska z Gai. - Pomożemy również handlowcom we wdrażaniu ustawy o
opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
Zgodnie z ustawą sklepy o
powierzchni powyżej 25 m kw. muszą mieć w swojej ofercie towary w opakowaniach
wielokrotnego użytku. Jeżeli sprzedawana jest np. woda mineralna w plastikowych
butelkach jednorazowego użytku, klient powinien mieć również możliwość zakupu
wody w butelce zwrotnej. Kolejny przepis zobowiązuje handlowców do przyjmowania
opakowań zwrotnych po produktach, które są w danym sklepie dostępne.
-
Sprzedawca nie może tego odmówić klientowi - podkreśla Ewa Kryjom,
zastępca wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej w Szczecinie.
Za
nieprzestrzeganie tego przepisu wojewódzki inspektor inspekcji handlowej może
ukarać sklep mandatem do 500 zł lub skierować wniosek o grzywnę do
sądu.
We wszystkich placówkach handlujących opakowanymi towarami muszą
być wyeksponowane informacje o możliwości zwrotu, zbiórki i odzysku opakowań, o
właściwym postępowaniu z nimi oraz o znaczeniu umieszczonych na nich symboli -
konsument segregując odpady, powinien wiedzieć, do jakiego pojemnika je
wrzucić.
- Generalnie w sklepach nie ma takich informacji -
stwierdza Ewa Kryjom. - Podczas tegorocznej kontroli inspektorzy WIIH tylko z
tego powodu wypisali sześć mandatów i 40 wniosków o ukaranie do
sądu.
Akcja "Butelko zwrotna, wróć!" będzie prowadzona do połowy
stycznia.
- Do udziału w niej zapraszamy młodzież - mówi Daria
Moszczyńska. - Chcemy przy jej pomocy dostarczać sklepom naklejki z
informacjami o opakowaniach zwrotnych, które powinny być wywieszone do
wiadomości klientów.