Notowana na New Connect Agroma S.A. opublikowała raport podsumowujący wyniki finansowe za 2011 rok. Jednocześnie spółka zaprezentowała wyniki za I kwartał 2012.
W ubiegłym roku Agroma osiągnęła blisko 38 mln złotych przychodów ze sprzedaży, co w porównaniu z 2010 r. (wtedy przychody spółki osiągnęły ponad 22 mln zł), oznacza wzrost o ok. 70 proc. Po 12 miesiącach 2011 spółka wypracowała zysk na działalności operacyjnej (EBIT) w wysokości ponad 1,8 mln zł, blisko 9-krotnie wyższy od osiągniętego w 2010 roku (ponad 220 tys. zł). W 2011 roku spółka zanotowała 267 tys. zł straty netto i jest ona niższa w porównaniu z 2010 r. o blisko jedną trzecią (wtedy wyniosła blisko 320 tys. zł).
„Chciałbym podkreślić, że w 2011 roku osiągnęliśmy znaczący wzrost przychodów. Poprawa wyników jest efektem rozszerzania asortymentu i wprowadzania do sprzedaży nowych produktów. Na rynek trafiły m.in. pilarki spalinowe, odśnieżarki, nowe modele kosiarek spalinowych i elektrycznych. Intensywnie zwiększaliśmy również procentowy udział asortymentu pod własną marką, co łącznie spowodowało wzrost wartości sprzedanych produktów o 15 mln złotych” powiedział Piotr Staszewski, prezes Agroma S.A. Strata netto jest wynikiem wyłącznie czynników niezależnych od spółki. W drugiej połowie ubiegłego roku roku nastąpiły znaczące wahania kursów walut, w których rozlicza się Agroma - między wrześniem a grudniem złoty osłabił się do dolara i euro o około 20 procent.
We wrześniu 2011 spółka wdrożyła nowe narzędzia do zarządzania ryzykiem walutowym, które pozwoliły na zabezpieczenie zakupów towaru na sezon wiosenny.
W pierwszym kwartale 2012r. przychody Agromy wyniosły ponad 4,3 mln zł i były o ok. 20 proc. niższe niż w I kw. ubiegłego roku. Spółka zanotowała też 946 tys. zł straty netto. „Agroma w pierwszym kwartale rozliczyła należności za towar przeznaczony do sprzedaży w sezonie wiosennym. W tym roku nastąpiło jednak znaczne przesunięcie sezonu wiosennego, co spowodowało, że spodziewaną sprzedaż realizowana będzie w kolejnych miesiącach” powiedział prezes Staszewski. Wpływ na wyniki pierwszego kwartału miała także ciepła zima. Całkowity brak opadów śniegu spowodował, że zapas odśnieżarek o wartości ponad 1,8 mln zł (1,4 mln zł w cenach zakupu) będzie sprzedawany dopiero w następnym sezonie zimowym.
Na przesunięcie sezonu wiosennego wpłynęły przede wszystkim warunki pogodowe, które opóźniły początek okresu wegetacji roślin i zniechęciły dużą grupę klientów do pierwszych po zimie wizyt w ogródkach i na działkach. „Te pierwsze wyjazdy często zachęcają klientów do zakupu sprzętu ogrodowego i są dla Agromy momentem rozpoczęcia głównego sezonu sprzedaży. Także święta wielkanocne, które w tym roku wypadły na początku kwietnia spowodowały, że w końcówce pierwszego kwartału priorytetem dla klientów były zakupy przedświąteczne. W drugiej połowie kwietnia zaobserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie wśród klientów naszymi produktami, czyli sezon możemy obecnie uznać za otwarty” dodał prezes Staszewski.
Agroma S.A. jest jedną z największych polskich firm handlowo-produkcyjnych, działających na rynku urządzeń do pielęgnacji ogrodu, części zamiennych oraz elektronarzędzi. W jej ofercie czołowe miejsca zajmują traktorki, kosiarki spalinowe, kosy spalinowe, pilarki, kosiarki elektryczne i części zamienne do maszyn i urządzeń. Od marca 2010 spółka notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, na rynku New Connect.
Produkty Agromy są dostępne w około 600-et punktach sprzedaży (sklepy wielkopowierzchniowe, sieć dealerska, sprzedaż internetowa). W stałej ofercie firmy znajduje się kilkanaście tysięcy produktów oferowanych pod własną marką Agroma oraz światowych producentów (m.in. Sears/Craftsman, Briggs and Stratton/Simplicity).
8962218
1