Od 15 marca 2007 roku rozpocząć się ma przyjmowanie wniosków od rolników o współfinansowanie inwestycji ze środków UE
Pieniądze z Europejskiego Funduszu Rolnego można będzie przeznaczać na modernizację gospodarstw, renty strukturalne, szkolenie zawodowe, scalanie gruntów i gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi, zalesianie, tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej, odnowę i rozwój wsi, wprowadzanie lokalnych strategii rozwoju.
Zasady przyznawania i wypłaty pomocy udzielanej z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego, a także zadania organów państwa z tym związane określa nowa ustawa uchwalona przez Sejm 12 stycznia 2007 r.
Tworzy ona prawne ramy wspierania rozwoju obszarów wiejskich finansowanych pieniędzmi z tego funduszu.
Dopełnienie przepisów UE
Unormowano w niej kwestie nieokreślone wprost w przepisach UE dotyczących tej pomocy. Chodzi o rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz przepisyUE wydane na jego podstawie.
Ustawa określa zadania w tym zakresie ministra rolnictwa i rozwoju wsi oraz - jako tzw. instytucji zarządzających - Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego i samorządów województw. W trybie zamówień publicznych minister będzie mógł powierzyć zadania instytucji zarządzającej także innym podmiotom niż wskazane.
Do ministra będzie należało m.in. przygotowanie krajowego planu strategicznego oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), przewidzianych w unijnym rozporządzeniu. Plan i PROW muszą uzyskać potem akceptację Rady Ministrów. PROW zastąpi dotychczasowe programy, obejmujące lata 2004 - 2006, na podstawie których trafiały do rolnictwa i na rozwój wsi pieniądze unijne. Do ministra będą też należały kontakty z Komisją Europejską oraz nadzór i kontrola nad instytucjami decydującymi o realizacji poszczególnych zadań, a więc i wydatkowaniu pieniędzy. Ich dysponentem, tzw. agencją płatniczą, będzie ARiMR.
Ustawa określa szczegółowo związane z rolnictwem zadania, na które mogą być przeznaczone unijne pieniądze. ARiMR będzie mogła żądać od samorządu województwa, ARR, a także podmiotów, którym w trybie zamówień publicznych minister powierzy prowadzenie szkoleń osób zatrudnionych w rolnictwie, stosownych dokumentów i informacji.
Umowa albo decyzja
Pomoc będzie przyznawana na wniosek bezpośrednich beneficjentów - rolników, firm, instytucji realizujących zadania objęte PROW. W PROW zostaną ustalone limity na realizację poszczególnych zadań przewidzianych w ustawie. Pomoc na niektóre zadania będzie przyznawana w drodze decyzji administracyjnych. W zależności od rodzaju zadań będzie je wydawał kierownik biura powiatu, dyrektor oddziału regionalnego ARiMR albo marszałek województwa (środki na scalanie gruntów i gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi).
Podstawą uzyskania pomocy na realizację wielu działań stanie się pisemna umowa. Dotyczy to m.in. wsparcia na modernizację gospodarstw rolnych, zwiększenia tzw. wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej, tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw, podstawowych usług dla gospodarki i ludności wiejskiej, odnowy i rozwoju wsi.
Ustawa nakłada na ARiMR obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości wykazu osób, które otrzymują wsparcie ze środków publicznych w ramach programów pomocowych dla wsi (PROW).
Projekt ustawy uchwalany jest w trybie pilnym. Od 15 marca 2007 r. rozpocząć się ma bowiem przyjmowanie wniosków od rolników o współfinansowanie inwestycji ze środków UE. W latach 2007 - 2013 w PROW ma być do zagospodarowania 17,2 mld euro.
Ustawę będzie musiał ocenić jeszcze Senat. Obowiązującym prawem stanie się z dniem ogłoszenia.