W ciągu najbliższych 12 miesięcy 26 proc. firm spodziewa się wzrostu przychodów - wynika z raportu PwC. Z badania wynika, że 88 proc. firm odczuwa niepokój w związku z niepewnym wzrostem PKB, a 12 proc. przedsiębiorstw planuje ekspansje na rynki zagraniczne.
"Z badania firmy doradczej PwC wynika, że zaledwie 26 proc. polskich prezesów ocenia, iż przychody ich firm zdecydowanie wzrosną w ciągu najbliższych 12 miesięcy, w porównaniu do 28 proc. rok wcześniej" - napisano w komentarzu do badania.
"Bardzo poprawiły się natomiast oczekiwania dotyczące perspektyw rozwojowych firm w dłuższej perspektywie. Aż 45 proc. polskich prezesów wykazuje optymizm w horyzoncie 3-letnim (rok temu było to tylko 33 proc.), podczas gdy na świecie odsetek silnie przekonanych co do wzrostu przychodów ich firm w ciągu 3 lat wciąż spada (46 proc. wobec 47 proc. rok temu)" - dodano.
Zdaniem autorów badania, szefowie polskich firm najbardziej obawiają się negatywnych tendencji makroekonomicznych, bezpośrednio związanych z obecną sytuacją gospodarczą.
"88 proc. respondentów odczuwa niepokój w związku z niepewnym lub bardzo nieregularnym wzrostem PKB, a 77 proc. pytanych obawia się zmiany zachowań konsumenckich (wobec 49 proc. na świecie)" - napisano.
Z badania wynika, że działania restrukturyzacyjne planowane na 2013 r. będą bardzo podobne do tych z roku ubiegłego.
"Ich zakres związany jest ze strategią zmian w przedsiębiorstwach, która koncentruje się na działaniach obronnych. Firmy zarówno w Polsce (45 proc.) jak i na świecie (70 proc.) planują przede wszystkim kompleksowe programy restrukturyzacji kosztów. Na drugim miejscu jest wyprowadzenie na zewnątrz (outsourcing) procesu lub funkcji biznesowej, co wskazało 30 proc. prezesów w Polsce" - napisano.
"Rzadziej w polskich firmach planowane są natomiast kroki w zakresie zawarcia aliansu strategicznego lub joint-venture (25 proc. wobec aż 47 proc. na świecie) czy realizacji transakcji międzynarodowej z zakresu fuzji i przejęć (15 proc. wobec 28 proc.)" - dodano.
Z badania firmy doradczej PwC wynika również, że polscy CEO częściej niż w poprzednich latach planują wyjście na rynki zagraniczne, choć rzadko z nowymi produktami.
"Rok temu gotowość taką deklarowało tylko 5 proc. ankietowanych, w tym roku jest to już 12 proc. Mimo tego, że 68 proc. prezesów deklaruje zwiększenie zakresu prac badawczo-rozwojowych w firmie, częściej widzą oni szanse w zdobyciu nowych rynków zagranicznych, niż w opracowaniu nowego produktu lub usługi" - napisano w badaniu.
Polską edycję badania przeprowadzono na przełomie listopada i grudnia 2012 r. Wzięło w nim udział 73 respondentów.
9502023
1