Aż 84 proc. przebadanych przez BIG InfoMonitor firm deklaruje, że do finansowania swojej działalności wykorzystuje środki własne. Z kolei 30 proc. firm wskazało, że korzysta z pożyczek w bankach komercyjnych.
Jak wskazano w badaniu, ze środków własnych korzystają przede wszystkim dostawcy usług masowych (92 proc.) oraz firmy turystyczne (89 proc.). W przypadku kredytów bankowych, najwięcej firm, które z nich korzystają, pochodzi z branży e-commerce (40 proc.) oraz branży budowlanej (37 proc.).
BIG InfoMonitor podał też, że co dziesiąta firma korzystała lub korzysta z usług banków komercyjnych bądź spółdzielczych, większość wybiera banki komercyjne (53 proc.), a 22 proc. deklaruje, że nie korzysta z usług banków.
"Z bankowości komercyjnej najczęściej korzystają przedsiębiorcy - 68 proc. (w tej kategorii mieszczą się firmy MSP z innych sektorów niż wyszczególnione w badaniu, czyli dostawcy usług finansowych, usług masowych, branża turystyczna, budowlana i e-commerce - PAP) oraz przedstawiciele branży e-commerce (67 proc.).
Dodatkowo w tych grupach odpowiednio 4 i 5 proc. badanych korzysta zarówno z banków komercyjnych, jak i spółdzielczych. Co ciekawe, w branży e-commerce aż 28 proc. podmiotów nie korzysta z banków w ogóle" - wskazano w raporcie.
Dodano, że z bankowości spółdzielczej najczęściej korzystają dostawcy usług masowych (22 proc.) oraz przedstawiciele branży budowlanej (21 proc.). W obu tych grupach większą popularnością cieszy się jednak bankowość komercyjna.
BIG InfoMonitor zauważył, że 59 proc. respondentów nie potrafi wskazać, w którym z banków (spółdzielczym czy komercyjnym) łatwiej pozyskać finansowanie. 16 proc. ankietowanych wskazuje na banki spółdzielcze, a co czwarty badany jest zdania, że środki łatwiej uzyskać w banku komercyjnym.
"Największe wątpliwości w kwestii jednoznacznego wskazania, w którym z banków łatwiej jest uzyskać finansowanie na prowadzenie działalności gospodarczej, mają przedstawiciele firm z branży e-commerce (76 proc.) oraz przedsiębiorcy (71 proc.)" - napisano w raporcie.
Podobnie jak w przypadku dostępności finansowania ponad jedna trzecia (36 proc.) badanych firm nie potrafi udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdzie można uzyskać lepszą ofertę dla swojej firmy. Co piąty respondent (21 proc.) uważa, że oferty obydwu typów banków są do siebie bardzo podobne, 11 proc. wskazuje na bankowość spółdzielczą, a 27 proc. na komercyjną.
"Najwyżej atrakcyjność oferty banków oceniają przedstawiciele dostawców usług finansowych oraz przedstawiciele branży turystycznej. Firmy mają generalnie dobre zdanie o obu rodzajach banków, a jeśli wskazują szczegółowo, zazwyczaj są to banki komercyjne. Wynika to jednak raczej z nieznajomości oferty banków spółdzielczych niż z ich niższej atrakcyjności w porównaniu do banków komercyjnych" - podkreślono w raporcie.
Badanie zrealizowano w formie wywiadów telefonicznych przeprowadzonych między 10 a 25 lutego na grupie 390 firm działających w Polsce, które posiadają przeterminowane zobowiązania o zapadalności co najmniej 60 dni przed datą realizacji badania.
8846639
1