72 proc. firm miało ostatnio problemy z terminowym odzyskiwaniem należności
18 października 2012
Z badania przeprowadzonego przez NBP wynika, że 72 proc. firm miało ostatnio problemy z terminowym odzyskiwaniem należności.
"Około 72 proc. badanych firm poinformowało, że miało w ostatnim czasie problemy z terminowym odzyskiwaniem należności. W zaledwie 3 proc. przypadków problemy sprawiało odzyskiwanie należności wymagalnych natychmiast po dokonaniu dostawy.
Najczęściej problemy dotyczyły rozliczeń opartych o odroczone formy płatności. Około 50 proc. firm twierdziło, że nie zostały sfinalizowane w umówionym czasie, lub uregulowano je po terminie" - napisano w raporcie.
Badania NBP pokazują, że w ujęciu branżowym najrzadziej o trudnościach w odzyskiwaniu należności handlowych informowały firmy usługowe. Najgorsza sytuacja była w handlu, w nieco mniejszym stopniu problem istniał także w przemyśle.
"Trudności w odzyskiwaniu należności miały swoje odzwierciedlenie w pojawianiu się płatności przeterminowanych. W całej badanej populacji zaledwie 21 proc. firm twierdziło, że nie miało przeterminowanych należności, o braku przeterminowanych zobowiązań poinformowało natomiast niemal 50 proc. firm. W okresie kwartału przybyło firm posiadających opóźnione należności (wzrost odsetka o 1,4 pp.) i ubyło firm terminowo regulujących zobowiązania handlowe (spadek odsetka o 3,2 pp.). Mimo tego, przedsiębiorstwa częściej niż w poprzednim kwartale twierdziły, że ich zdolność do obsługi zobowiązań pozabankowych poprawiła się" - napisano.
Około 47 proc. przedsiębiorstw wobec 44 proc. w ubiegłym kwartale poinformowało, że miało zarówno przeterminowane należności, jak i zobowiązania wobec kontrahentów na rynku krajowym.
"Są to firmy szczególnie narażone na pojawienie się problemów z płynnością. Pozytywnym zjawiskiem jest jednak zmniejszający się odsetek przedsiębiorstw posiadających udział obu rozliczeń przekraczających 10 proc. sumy należności/zobowiązań (13 proc. wobec 13,7 proc. w ubiegłym kwartale). Przedsiębiorstwa o dużym udziale przeterminowanych płatności handlowych są w trudniejszej sytuacji z uwagi na większe ryzyko utraty płynności w wyniku doświadczenia klasycznego zatoru płatności" - napisano.