Polacy nie chcą jeść warzyw, nieco lepiej jest z owocami. Aby zmienić nasze przyzwyczajenia żywieniowe przedsiębiorcy realizują kampanie promocyjne. Połowa pieniędzy na cel pochodzi z Unii Europejskiej.
W ostatnich 10 latach spożycie warzyw było na stabilnym i niestety bardzo niskim poziomie. W przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosiło ono zaledwie 50 kilogramów. To o połowę mniej niż w Unii Europejskiej. Lepiej jest z konsumpcja owoców, tu jesteśmy tylko lekko za średnią unijną.
Bożena Nosecka – IERGŻ: żeby zwiększyć spożycie niezbędne jest prowadzenie kampanii reklamowych i promocyjnych bez tego tendencji wzrostowej w spożyciu owsów i warzyw nie uzyskamy.
I takie kampanie są prowadzone. Od dwóch lat Krajowa Unia Producentów Soków korzystając ze wsparcia Brukseli realizuje program”5 porcji owoców i warzyw.” Program właśnie się kończy więc przyszedł czas podsumowań.
Julian Pawlak – KUPS: wzrosła świadomość tego, że należy spożywać owoce i warzywa w porcjach, ze musi to być 5 porcji to są te efekty, których oczekiwaliśmy, a za tym poszły inne efekty wzrosło spożycie soków w 2009 roku.
Jedną trzecią wartości akcji współfinansował budżet państwa. Tu również oceny są pozytywne.
Piotr Kondraciuk ARR: w niektórych produktach widać już zwiększenie spożycia i widać zwiększenie świadomości u konsumentów, że warzyw i owoców powinni spożywać więcej, a to chodziło.
Ale eksperci zwracają uwagę, że wzrost spożycia nastąpił, ale wpływ na to miało wiele czynników. Oprócz kampanii promocyjnych były to też niskie ceny owoców i warzyw w 2009 roku.