Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

32 polskie produkty ubiegają się o unijną ochronę

16 lipca 2007
Już 32 polskie produkty zostały zgłoszone do wspólnotowego systemu oznaczeń produktów regionalnych i tradycyjnych. W piątek w resorcie rolnictwa podsumowano prawie dwuletnią kampanię promocyjną "Oryginalność pod ochroną".

Kampania prowadzona była od października 2005 r. do czerwca 2007 r. Zorganizowały ją Ministerstwo Rolnictwa i Agencja Rynku Rolnego, a jej koszty w 50 proc. pokryła Unia Europejska. Jej celem było dostarczenie producentom regionalnej i tradycyjnej żywności, informacji na temat możliwości ochrony i wyróżniania nazw wyjątkowej żywności na obszarze całej Unii Europejskiej.

Jak poinformował odpowiadający za kampanię wicedyrektor biura ministra Dariusz Goszczyński, w momencie uruchomienia całego przedsięwzięcia do systemu oznaczeń zgłoszonych było 9 produktów, a w dniu zakończenia już 32.

Zdaniem organizatorów akcji, posługiwanie się specjalnym unijnym oznaczeniem pozwala mocniej zaakcentować obecność polskich produktów na rynku unijnym.

Jak powiedział cytowany w komunikacie resortu rolnictwa, wiceminister rolnictwa Henryk Kowalczyk, wiedza i informacja na temat wspólnotowego systemu oznaczeń produktów regionalnych i tradycyjnych "jest szczególnie ważna w handlu artykułami spożywczymi, gdyż promocja naszych specjałów, wyrabianych według starych receptur, przyczynia się do lepszego poznania przez konsumentów polskiej żywności.

Organizatorzy kampanii podkreślili, że realizując taką akcję chcieli dotrzeć z informacjami na temat unijnego systemu ochrony produktów do odbiorców pośrednich, jak dystrybutorzy, hurtownicy, kupcy detaliczni czy restauratorzy, jak też do konsumentów.

System rejestracji nazw produktów regionalnych i tradycyjnych jest jedną z możliwości ochrony i promocji rodzimych specjałów. Certyfikaty Chronionej Nazwy Pochodzenia, Chronionego Oznaczenia Geograficznego oraz Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności są oficjalnym potwierdzeniem wysokiej jakości i gwarancją pochodzenia produktów.

"Nadanie produktowi jednego z wymienionych certyfikatów wiąże się z objęciem nazwy produktu ochroną prawną. Produkty oznaczone jednym z trzech wymienionych certyfikatów od lat cieszą się również ogromnym uznaniem konsumentów w UE, mimo iż sprzedawane są one nawet po kilkakrotnie wyższych od standardowych cenach" - podał resort rolnictwa w komunikacie.

Jak wyjaśniło ministerstwo, umieszczony na etykiecie produktu symbol jednego z trzech certyfikatów gwarantuje wyjątkowy i specyficzny smak produktu, wynikający z historii, uwarunkowań regionalnych czy też unikalnej tradycji wytwarzania.

"Nadanie produktowi oznaczenia gwarantuje mu ochronę prawną przed próbą fałszowania bądź podszywania się pod zarejestrowaną nazwę (...) Jednak unijne oznaczenia nie są tożsame z ochroną patentową. (...) Ochronie podlega jego nazwa w połączeniu ze specyficzną recepturą, gwarantującą wyjątkowy smak" - informuje resort rolnictwa.

W ramach kampanii zrealizowano m.in. program informacyjno- szkoleniowy dla producentów i przedstawicieli jednostek samorządowych; we wszystkich województwach odbyły się seminaria, zostały też rozesłane materiały informacyjne.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę