Dwa polskie projekty - promujące gęsinę i tzw. produkty "bio" - znalazły się na zaaprobowanej w piątek przez Komisję Europejska liście 31 programów promujących produkty rolne, które otrzymają dofinansowanie z unijnego budżetu.
Polskie projekty, które znalazły się na liście dotyczą promocji gęsiny (projekt Krajowej Rady Drobiarstwa) oraz tzw. produktów "bio" (projekt Agencji Rynku Rolnego). Pierwszy otrzyma z UE dofinansowania w wysokości 910,6 tys. euro, a drugi prawie 1,6 mln euro. Drugie tyle zobowiązali się wyłożyć wnioskodawcy.
Ogółem na wsparcie wszystkich 31 programów, pochodzących z 19 krajów członkowskich Komisja wyda w ciągu najbliższych 3 lat 27,6 mln euro - na każdy projekt 50 proc. wartości. Wśród nich są głównie projekty promujące zdrową żywność - tzw. organiczną oraz produkty rolne wysokiej jakości.
"Jakość i różnorodność produktów rolnych w Unii Europejskiej jest nieporównywalna. Na coraz bardziej otwartym światowym rynku musimy zdwoić wysiłki, by uwrażliwić konsumentów na zalety naszych produktów" - oświadczyła komisarz ds. rolnictwa Mariann Fischer Boel. "Nie wystarczy bowiem produkować żywność i napoje wysokiej jakości. Trzeba jej jeszcze inteligentnie skomercjalizować" - dodała.
Co roku, do 30 listopada wyspecjalizowane organizacje mogą składać w swoich krajach członkowskich propozycje programów promocyjnych. Następnie kraje wysyłają wybrane projekty do Komisji Europejskiej, a ta podejmuje ostateczną decyzję.