Wydatki na reklamę w 2004 roku w telewizji, radiu, gazetach i magazynach wyniosły 11,796 mld zł, czyli o 10,57 proc. więcej niż w 2003 roku - wynika z przesłanych w piątek PAP danych firmy Expert Monitor, badającej rynek reklamy.
Przekazane zestawienie zostało opracowane na podstawie danych cennikowych netto (z autopromocją) bez uwzględnienia indywidualnie negocjowanych rabatów. Firma dodała, że monitoring mediów jest sukcesywnie przez nią rozszerzany.
Według danych Expert Monitor, najwięcej w 2004 roku wydano na reklamę w telewizji, bo 6,885 mld zł, to jest o 4,13 proc. więcej niż rok wcześniej. Na kolejnym miejscu uplasowały się gazety, których wpływy z reklam wyniosły w ubiegłym roku 1,951 mld zł i były wyższe o 24,05 proc. niż rok wcześniej. Magazyny zwiększyły wpływy z reklam o 19,92 proc. do 1,88 mld zł. Kolejne miejsce zajęły w 2004 roku stacje radiowe, które pozyskały reklamy za 1,079 mld zł, czyli o 18,01 proc. więcej niż rok wcześniej.
Expert Monitor podał też, że w 2004 roku na pierwszym miejscu w gronie reklamodawców znalazła się firma Unilever-Bestfoods, która wydała na reklamę w mediach (telewizja, prasa, radio) 327,7 mln zł. Rok wcześniej zajęła czwartą pozycję (248,8 mln zł).
Na drugim miejscu w rankingu reklamodawców za 2004 rok uklasowała się firma Procter & Gamble, która wydała na reklamę w mediach 282,1 mln zł (w 2003 pierwsze miejsce z kwotą 313,1 mln zł). Polska Telefonia Cyfrowa, której budżet na reklamy w mediach w 2004 roku wyniósł 257,9 mln zł, zajęła trzecie miejsce w rankingu, podczas gdy rok wcześniej miała piąte miejsce (240,6 mln zł).