Mama Tomasza zmarła w płomieniach podpalona przez swojego podopiecznego w poradni rodzinnej. Tata Hanny, ratownik TOPR, zginął w Tatrach, ratując życie turystów. Tata Kamila, strażak, stracił życie gasząc pożar, a ojciec Piotra, pilot wojskowy, podczas lotu. Gdy utracili rodziców-bohaterów mieli po kilka lat. Teraz, na progu dojrzałości, w nowej kampanii społecznej Fundacji Dorastaj z Nami, pod hasłem „Dorosnąć do nowego życia” nie tylko opowiadają, jak uporali się ze swoim żalem i bólem, ale też proszą o pomoc dla innych dzieci, które każdego dnia tracą na zawsze rodziców wykonujących pracę publiczną.
Fundacja Dorastaj z Nami od blisko 10 lat wspiera dzieci osierocone przez rodziców, którzy zginęli pełniąc służbę publiczną: wojskowych, policjantów, ratowników, strażaków lub pracowników socjalnych i służb granicznych. Poprzez kampanię „Dorosnąć do nowego życia” Fundacja chce zwrócić uwagę społeczną na problem i sytuację tych dzieci oraz ich potrzeby. Jednocześnie przypomina, jakie ważne znaczenie ma służba publiczna i jaką rolę odgrywa w codziennym życiu każdego z nas.
- Ta kampania, mimo że dotyczy bardzo trudnych przeżyć, jest pozytywna i daje nadzieję. Pokazujemy w niej, że każde dziecko może wyrosnąć z żalu i poczucia samotności po nagłej stracie rodzica, że może mocno „stanąć na własnych nogach” i realizować swój własny plan na życie, jeśli otrzyma właściwą pomoc. – mówi Magdalena Pawlak, Prezes Fundacji Dorastaj z Nami. - Nasi podopieczni, którzy utracili rodziców jako dzieci, dzielą się swoimi doświadczeniami, dając niesamowite świadectwo siły, hartu ducha i dojrzałości. A jednocześnie solidarności, z tymi, którzy nadal potrzebują pomocy.
Prawdziwi bohaterowie
Jak dorasta się, wciąż zadając sobie pytanie: „dlaczego to mój tata wziął wtedy ten dyżur w górach”, „dlaczego to mój tata pojechał do tego pożaru”, „dlaczego to moja mama poszła tego dnia do pracy?”. Tomasz, Hanna, Kamil i Piotr znaleźli na to swoje własne sposoby. O wyborach swoich życiowych dróg oraz o tym, jak ważną rolę odegrała w ich decyzjach Fundacja Dorastaj z Nami i wszyscy ludzie, którzy ją wspierają, opowiadają w kampanii „Dorosnąć do nowego życia”.
- Jestem podopieczną Fundacji od 9 lat. To dzięki jej pomocy oraz dobroci i hojności Darczyńców Fundacji zostałam artystą lutnikiem, wyrzeźbiłam trzy pary skrzypiec, a teraz studiuję turystykę i rekreację w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. – mówi Hanna Łabunowicz – Majowa, jedna z bohaterek kampanii. - To dzięki Wam dorosłam do własnego życia. Proszę - pomóżcie też dorosnąć innym dzieciom bohaterów. – dodaje Hania.
Pomóżmy dzieciom bohaterów
Podopiecznych Fundacji - dzieci bohaterów poległych na służbie - jest wciąż bardzo dużo. Ich historie są równie przejmujące jak historie Hanny, Tomasza, Kamila i Piotra. Niektóre z tych dzieci nawet nie znają swoich rodziców,
bo straciły ich, mając zaledwie kilka miesięcy albo urodziły się po ich śmierci. Tak jak np. 4 letnia Zuzia, która przyszła na świat w dwa miesiące po tym, jak jej Tata zginął na służbie w wypadku konwoju policyjnego. Dzieci te dorastają w domach, w których odczuwa się tęsknotę i żal. Nie rozumieją, dlaczego Tata nie przyjdzie do przedszkola na występy, nie nauczy jazdy na rowerze albo nie przyniesie choinki na święta. To duże wyzwanie pomóc im pogodzić się z tym, że nie mają jednego z rodziców.
- Nasi mali podopieczni otrzymują od nas m.in. wsparcie psychologów i terapeutów, tak bardzo ważne w chwili poczucia straty. – mówi Marta Rowicka, Koordynator ds. podopiecznych i doradców edukacyjnych w Fundacji Dorastaj z nami. – Na dalszych etapach staramy się też zapewnić im pomoc finansową na wydatki edukacyjne, czesne, opłaty za internat, koszty podróży do szkoły, pomoce naukowe, kursy czy praktyki zawodowe.
Przez 9 lat swojego istnienia Fundacja Dorastaj z Nami pomogła 234 dzieciom.
Aby wesprzeć podopiecznych Fundacji wystarczy wejść na stronę www.dorastajznami.org
Kampania
Kampania „Dorosnąć do nowego życia” potrwa do końca kwietnia 2020 r. Historie jej bohaterów zaprezentowane zostaną w spotach filmowych i dźwiękowych, a także w mediach społecznościowych oraz mediach tradycyjnych.
Newseria Lifestyle