Do końca sierpnia rodzice na Dolnym Śląsku wysłali do ZUS ponad 200 tysięcy wniosków o „wyprawki” szkolne. Na konta rodziców popłynęło 76,2 mln zł. W całym kraju wniosków wpłynęło 2,7 mln. Zakład Ubezpieczeń Społecznych już drugi rok przyznaje i wypłaca pieniądze z programu "Dobry Start” nazywane popularnie wyprawką szkolną.
W 2022 roku rodzice na Dolnym Śląsku złożyli 249, 7 tys. wniosków o 300 plus na 335,7 tys. dzieci.
- Przelewy od nas dostali najszybciej ci rodzice, którzy wysłali wnioski bezpośrednio po starcie programu. Spóźnialscy mają na to czas do końca listopada – mówi Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
W ramach programu rodzice - bez względu na swoje dochody - mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów oraz wszelkiego wyposażenia niezbędnego do nauki w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych.
Rzeczniczka wyjaśnia, że wyprawkę dostaje rodzic raz w roku - na dziecko, które uczy się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantowało wypłatę do 30 września.
Wniosek o wypłatę z programu "Dobry Start" można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą aplikacji mZUS, Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.
- Rodzice najczęściej korzystają z aplikacji mZUS, własnego internetowego banku i konta na PUE ZUS żeby przesłać wniosek – dodaje Kowalska-Matis.
Na PUE ZUS specjalny kreator wniosków o świadczenia z „Dobrego Startu” poprowadzi użytkownika przez cały proces krok po kroku. To pozwoli uniknąć błędów przy ubieganiu się o świadczenie. Na wniosku – oprócz innych danych – należy podać: numer rachunku bankowego, na który wpłynie świadczenie, adres mailowy oraz numer telefonu - czyli dane, które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku.
Również zawiadomienia dotyczące świadczeń „300 plus” będą przekazywane w formie elektronicznej. Informację o przyznaniu świadczenia będzie można znaleźć w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Na PUE ZUS znajdzie się także cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).
Pieniądze będą wypłacane wyłącznie na rachunek płatniczy. Płatność bezgotówkowa to, bowiem znacznie tańsza i bezpieczniejsza forma niż przekaz gotówkowy.
Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa Dolnośląskiego
oprac, e-red, ppr.pl