Raport z badania Representative Knorr Study on Sustainability dotyczącego zrównoważonego rozwoju[1]
5 czerwca przypada Światowy Dzień Środowiska, ustanowiony w 1972 r. przez Zgromadzenie Narodowe ONZ. Ma nam - mieszkańcom globu - przypominać o odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. Przejawem troski o nie jest m.in. wdrażanie w rolnictwie zasad zrównoważonego rozwoju, o czym przypomniała ONZ w ubiegłym roku. Wagę zagadnienia zaczynają dostrzegać także konsumenci, bo, jak wskazuje badanie przeprowadzone na zlecenie marki Knorr[2], pochodzenie surowców z upraw zrównoważonych ma dla nas, także w Polsce, coraz większe znaczenie. Aż 59% respondentów w naszym kraju uznało, że warzywa pochodzące ze źródeł zrównoważonych smakują lepiej.
Co więcej, 55% ankietowanych wierzy, że warzywa pozyskiwane w sposób zrównoważony cechują się wyższą wartością odżywczą, co jest najwyższym wskaźnikiem spośród takich krajów jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania. Jednak, jak pokazuje badanie, Polacy już nie tak chętnie decydują się na zakup produktów ze składnikami pochodzącymi ze zrównoważonych źródeł - czynią to rzadziej niż mieszkańcy Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii czy Hiszpanii. Tylko 26% polskich respondentów stwierdziło, że w przyszłości chętniej kupowałoby produkty, jeśli zawierałyby surowce pozyskiwane w sposób zrównoważony.
Co istotne, aż 81% ankietowanych w Polsce stwierdziło, że ważne jest dla nich, by wiedzieć, w jaki sposób są pozyskiwane składniki spożywanego przez nich jedzenia.
Polacy widzą zalety zrównoważonego rolnictwa
Natomiast aż 84% polskich konsumentów zgadza się, że gospodarstwa powinny być prowadzone w sposób zrównoważony, by pozwoliło to na uprawy na tych terenach także przyszłym pokoleniom. Okazuje się zatem, że zdecydowana większość polskich konsumentów jest świadoma korzyści płynących ze zrównoważonego rolnictwa - zarówno dla jakości jedzenia, jak i dla środowiska. Stąd tak istotne jest dążenie producentów do pozyskiwania surowców z upraw zrównoważonych. Przykładowo obecnie 60% wszystkich surowców pozyskiwanych przez Unilever i aż 92% z 13 kluczowych warzyw i ziół używanych do produktów Knorr pochodzi ze źródeł zrównoważonych.
Znaczenie zrównoważonego rolnictwa
Światowy Dzień Środowiska uświadamia, z jak wieloma trudnymi wyzwaniami dotyczącymi środowiska mierzy się dziś świat. Te związane ze zmianami klimatycznymi, niepewność na rynkach i wahania cen surowców sprawiły, że zapewnienie wszystkim ludziom dostaw żywności jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Kluczem do właściwej dystrybucji jedzenia na świecie jest między innymi zrównoważone rolnictwo.
Na jego znaczenie zwraca uwagę Organizacja Narodów Zjednoczonych. Wśród 17 Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju ogłoszonych przez nią 25 września 2015 r. znalazł się ten mówiący o promocji zrównoważonego rolnictwa. Marka Knorr odpowiada na ten apel, uważając, że działania te są ważnym krokiem kierowanym w stronę zrównoważonego przemysłu spożywczego i mogą prowadzić do zabezpieczenia wszystkim ludziom na świecie dostaw żywności.
Dowodzą tego kolejne postępy w realizacji Planu życie w sposób zrównoważony firmy Unilever. Podejmowane są działania na różnych etapach tworzenia produktów - od pozyskiwania surowców, dostarczania ich do fabryk, po wskazówki dotyczące stosowania produktów przez konsumentów. Zgodnie z założeniami, do 2020 r. 100% surowców do produktów Knorr będzie pozyskiwanych z upraw zarządzanych w sposób zrównoważony, a już teraz 92% z 13 kluczowych warzyw i ziół pochodzi z takich gospodarstw.
Rolnicy dostarczający składniki do produktów Knorr są zobowiązani przestrzegać szczegółowych zasad zrównoważonego rolnictwa, przykładowo w zakresie nawadniania pól. Prawie 70% powierzchni wód na świecie jest wykorzystywanych w rolnictwie. Odpowiednia dystrybucja wody może przyczynić się do ochrony zasobów wodnych na świecie, zaś właściwe nawadnianie wpływa na zdrowotność i smak upraw. Dlatego rolnicy dostarczający składniki do produktów Knorr używają specjalnych urządzeń - tensjometrów - do pomiaru wody w glebie oraz stosują systemy irygacyjne. Stosowanie tego typu metod w uprawie żywności może być krokiem do spowolnienia zmian klimatycznych.
O badaniu
Badanie Ipsos dla Unilever zostało przeprowadzone na zlecenie marki Knorr w okresie grudzień 2015 - styczeń 2016 na 12 000 konsumentach w 6 europejskich krajach (Francja, Polska, Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Holandia). Ankietowani odpowiadali na pytania mające ukazać ich stosunek do składników pochodzących z upraw zrównoważonych.
Badanie jest częścią kampanii Knorr "Smak pełen uczuć". Jej celem jest zrozumienie zachowań dotyczących gotowania i jedzenia konsumentów w różnych krajach Europy.
[1] Ipsos dla Unilever; Representative Knorr Study on Sustainability, styczeń 2016; metoda: CAWI n=2000; na reprezentatywnej grupie Polaków pod względem płci i wieku
[2] Ipsos dla Unilever; Representative Knorr Study on Sustainability, styczeń 2016; metoda: CAWI n=2000; na reprezentatywnej grupie Polaków pod względem płci i wieku
infowire.pl