– Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo. Dbamy o jakość powietrza i zdrowie Polek i Polaków ale i o konkurencyjność polskich przewoźników towarów – powiedział Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.
– Trzy duże programy z obszaru elektromobilności, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną powietrza i pomóc we wdrażaniu rozporządzenia AFIR – rozwoju infrastruktury alternatywnej. Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Program Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy
Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2,
a tym samym poprawić jakość powietrza. W ramach programu planowane jest utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.
Budżet programu wynosi 2 mld zł, w pierwszym naborze zaplanowano 1 mld zł.
Termin naboru: 31.03 – 31.12.2025 r.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych.
Beneficjentami programu mogą zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD).
Planowana do wsparcia budowa/ rozbudowa infrastruktury do zasilania stacji ładowania musi zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż:
Program Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego
Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. W ramach programu planowana jest budowa 550 stacji.
Termin naboru: 31.03 – 31.08.2025 r.
Budżet programu wynosi 2 mld zł a budżet naboru to 1 mld zł.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance – do 85 proc.
O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy.
Program zakłada wsparcie inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:
lub
Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.
Podsumowanie programu NaszEauto
NFOŚiGW otworzył 3 lutego br. nabór wniosków na dotacje w programie NaszEauto, na zakup lub leasing/wynajem długoterminowy nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych i prowadzących JDG, z budżetem 1,6 mld zł z KPO. Program ten jest ważnym elementem popularyzacji elektromobilności, a liczba wniosków oraz różnorodność marek świadczą o rosnącym zainteresowaniu tą formą transportu. Do 10 marca złożono 1326 wniosków na kwotę 38,9 mln zł.
oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: NFOŚiGW