Od 15 lipca można składać wnioski na dotację z programu Czyste Powietrze Plus. To dofinansowanie dla właścicieli domów jednorodzinnych na wymianę źródła ogrzewania i na ocieplenie domu Najważniejsza zmiana w tym naborze to możliwość otrzymania pieniędzy przed rozpoczęciem inwestycji i krótszy czas oczekiwania na dofinansowanie. Kolejną zmianą jest podniesienie maksymalnej wysokości dopłaty z 70 do 90% inwestycji (nie więcej niż 79 000 zł).
Celem programu jest wymiana przestarzałych pieców grzewczych, tzw. kopciuchów na bardziej ekologiczne, aby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza. Oprócz dotacji do kupna nowego pieca, pieniądze można dostać też na termomodernizację domów jednorodzinnych. W styczniu tego roku uruchomiono nabór wniosków w ramach trzeciej edycji programu. Teraz rusza kolejna, z budżetem w wysokości 1,8 mld zł.
Program Czyste Powietrze Plus będzie dostępny dla osób, które wcześniej nie składały wniosku o dofinansowanie z tego działania. Warunkiem uzyskania przedpłaty ma być przesłanie razem z wnioskiem o dotację umowy z wykonawcą na przeprowadzenie określonych prac. W ramach inwestycji można będzie podpisać umowy z trzema wykonawcami. Mogą one zostać dostarczone na etapie uzupełniania wniosku, a wnioskodawca będzie miał na to 10 dni roboczych.
Prefinansowanie w wysokości do 50% najwyższej możliwej wysokości dotacji, przypadającej dla danego wykonawcy, będzie wypłacane bezpośrednio na jego konto, zgodnie z maksymalnymi poziomami dofinansowania oraz pozostałymi warunkami programu.
Wnioski składamy za pośrednictwem generatora wniosków o dofinansowanie NFOŚiGW (GWD). Mamy możliwość podpisania wniosku elektronicznie profilem zaufanym. W przypadku braku podpisu profilem zaufanym, należy przesłać wersję elektroniczną wniosku, wydrukować formularz i podpisać go ręcznie oraz i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
Rozpatrzenie wniosku ma trwać do 14 dni. W ciągu 2 tygodni od zawarcia umowy z beneficjentem, na konto wykonawcy ma zostać przesłana zaliczka (50% przyznanej wartości dotacji jako część jego wynagrodzenia). Po zrealizowaniu całego przedsięwzięcia, właściciel remontowanego domu jednorodzinnego składa końcowy wniosek o płatność, zawierający ostateczną fakturę i protokół odbioru, dokumentujący wykonanie całości prac. Potrzebne będzie też potwierdzenie uregulowania wkładu własnego.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpatrzy wniosek i wypłaci pozostałą część pieniędzy z dotacji w ciągu 30 dni od daty złożenia dokumentów.
źródło: DODR