Dziennik motoryzacyjny Francuskie.pl (https://www.francuskie.pl/) obchodzi w tym roku 15-lecie swojego istnienia. Nie tylko informuje swoich czytelników o tym, co dzieje się w świecie marek Citroen, DS, Peugeot czy Renault, ale również blisko współpracuje z niezwykle aktywnymi środowiskami i klubami związanymi z tymi markami i przypomina niezwykłą historię francuskiej motoryzacji w Polsce.
Dnia 31 sierpnia 2019 roku w Warszawie odbędą się też niezwykłe urodziny Francuskie.pl, na których jedną z atrakcji będzie przejazd kolumny francuskich historycznych i współczesnych pojazdów przez centrum miasta. Urodziny Francuskie.pl zbiegają się również z 100. rocznicą powstania marki Citroen.
„Francja była przed II wojną światową europejskim liderem motoryzacji. To w naturalny sposób przyczyniało się do rozwoju automobilizmu także w naszym kraju. Warto podkreślić, że rodzina Andre Citroena mieszkała w Polsce, a sam założyciel marki, nazywany często Henrym Fordem Europy, wielokrotnie bywał w naszym kraju” – mówi Krzysztof Gregorczyk, redaktor naczelny Francuskie.pl.
„W Warszawie francuskie marki działały niezwykle aktywnie. Mało kto pamięta, że już w XIX wieku na Krakowskim Przedmieściu 2 był salon z rowerami Peugeot, a w 1922 roku Renault 10 CV przejechał z Paryża do Warszawy w rekordowe 43 godziny, czyli szybciej niż ówczesne pociągi. Citroen miał swoją montownię, chwaląc się tym, że duża część materiałów do produkcji pochodzi właśnie z Polski” – dodaje Gregorczyk. Na stronie dziennika można znaleźć mnóstwo takich ciekawostek (https://www.francuskie.pl/historia/), pochodzących z polskich i francuskich archiwów.
Marki, takie jak Citroen, Peugeot czy Renault, mają niezwykle zaangażowane społeczności, zgromadzone w klubach i stowarzyszeniach. W Polsce jest ich blisko 100. Na Francuskie.pl można znaleźć kalendarium zlotów i wydarzeń, które dziennikarze portalu relacjonują. „Nie ma chyba w Polsce bardziej zaangażowanych w swoją pasję ludzi, jak w klubach francuskich marek samochodowych. Na forach i stronach klubów można uzyskać bezpłatną pomoc i porady związane z zakupem oraz serwisowaniem aut, a na zloty przyjeżdżają prawdziwie unikalne egzemplarze. To fantastyczni, otwarci i pozytywnie nastawieni do świata ludzie” – mówi Małgorzata Kozikowska, dziennikarz Francuskie.pl, na co dzień odpowiedzialna za współpracę z klubami.
Redaktorzy dziennika jeżdżą oczywiście francuskimi samochodami. Ostatnio w redakcji pojawił się nowy nabytek, Citroen Xantia, z bardzo ciekawą historią (https://www.francuskie.pl/uzywany-za-2000-zl-citroen-xantia/). „Kupiliśmy ją od osoby, z Kudowy-Zdroju, która wygrała ten samochód w konkursie Super Expressu 19 lat temu. Samochód był w doskonałym stanie. Teraz jeździmy nim na zloty” – dodaje Kozikowska.
Dziennik Francuskie.pl jest bardzo popularny w Polsce. Miesięcznie serwis odwiedza ponad 200 tysięcy czytelników. Baza artykułów i newsów ma blisko 18 tysięcy pozycji.
Centrum Prasowe PAP / Francuskie.pl