Całkowite zużycie biopaliw w roku 2009 wyniosło 12,1 Mtoe [milion ton oleju ekwiwalentnego], co odpowiada za 4% ogólnej konsumpcji paliw w transporcie (300 Mtoe). Aby zrealizować swoje zobowiązania i podnieść udział biopaliw do 5,75%, Unia musi zwiększyć ich zużycie o kolejne 6 Mtoe w roku 2010.
Według EurObserv'ER znów nastąpiło spowolnienie wzrostu europejskiej konsumpcji biopaliw. Zużycie biopaliw w transporcie wzrosło tylko o 18,7% w latach 2008-2009. Dla porównania w latach 2007-2008 wzrost wyniósł 30,3%, w latach 2006-2007 - 41,8%.
W przeciwieństwie do poprzednich lat wzrost zużycia bioetanolu był stabilniejszy (o 31,9% w latach 2008-2009) niż w przypadku biodiesla (o 19,9% w latach 2008-2009). W dalszym ciągu spadało zużyciu oleju roślinnego (o 72,3%), w przeciwieństwie do niego wzrosło za to zużycie biogazu (w Szwecji aż o 23,3%). W Europie większość biopaliw wykorzystywanych w transporcie pochodzi z produkcji biodiesla, co stanowi 79,5% całkowitej wartości energetycznej (19,3% w przypadku bioetanolu). Coraz większy udział ma olej roślinny (0,9%), biogaz natomiast używany jest głównie w Szwecji (0,3%).
Źródło:EurObserv-ER;ChrońmyKlimat.pl,Instytut na rzecz Ekorozwoju