Coraz częściej i chętniej krajowi producenci owoców i warzyw korzystają ze wsparcia finansowego przeznaczonego na promocję produktów na europejskie rynki. Wcześniej na taką pomoc mogli liczyć producenci produktów regionalnych. Teraz przyszła kolej na soki z marchwi czy mrożonki.
Producenci reklamowanych produktów mogą liczyć na zwrot 80% poniesionych kosztów związanych z kampanią promocyjną. Jest jednak warunek: musi być to promocja określonego produktu. Natomiast nie może dotyczyć wybranych marek oraz konkretnych firm produkujących. - mówi Hikka Summa, Szef Działu Promocji Komisji Europejskiej
Z takiego wsparcia od wielu lat korzysta Hiszpania, która w tym roku postanowiła zainwestować w kampanię promocyjną owoców cytrusowych na polskim rynku. Na ten cel chcą wydać 9 milionów euro.
Jest to dla nas promocja eksportu i zwiększenie wymiany handlowej. To zupełnie oczywiste. Ale również przyczyniamy się w ten sposób do zwiększenia spożycia cytrusów. Włączamy się tym samym do kampanii prowadzonej przez Światową Organizację Zdrowia. - mówi Daniel Rafael Mendivil, Ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce
Dużo mniej niż Hiszpanów, bo niecałe 2 miliony euro, będzie kosztować Polskę wprowadzenie na rynek Bułgarii i Rumunii soku z rodzimej marchwi. Wszystko w ramach unijnych funduszy przeznaczonych na wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych. Jak starać się o takie pieniądze? Z odpowiednim wnioskiem należy zgłosić się do Agencji Rynku Rolnego.
Dariusz Goszczyński Ministerswo Rolnictwa i Rozwoju Wsi: Producenci przygotowują program promocyjny i składają go w Agencji Rynku Rolnego, która administruje tymże mechanizmem. Po zaakceptowaniu przez Agencję Rynku Rolnego i Komisję Europejską, producenci po uruchomieniu tejże kampanii, uzyskują refundację poniesionych kosztów.
Przy pomocy tych funduszy można promować swoje produkty nie tylko w granicach Unii Europejskiej, ale także poza nią.