Krajowa Rada Izb Rolniczych przedstawiła resortowi rolnictwa swoje uwagi na temat projektu nowelizacji ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej .
- Analizując przepisy w/w projektu dotyczące przeniesienia płatności cukrowej na osoby przejmujące gospodarstwo (co najczęściej sprowadza się do młodych rolników obejmujących gospodarstwa po rodzicach przechodzących na emeryturę bądź rentę), Krajowa Rada Izb Rolniczych ponawia swój wniosek w tej sprawie z 6 grudnia bieżącego roku , w którym zwracamy się o skorzystanie z tego rodzaju płatności w analogiczny sposób jak ma to miejsce w przypadku jednolitej płatności obszarowej i płatności uzupełniających - mówi Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR
Natomiast odnosząc się do proponowanych zmian w art. 24 nowelizowanej ustawy, samorząd rolniczy wyraża pogląd, iż użycie w niniejszym przepisie zwrotu „kwotowe buraki cukrowe” będzie skutkowało zaniżaniem płatności cukrowej o ilości buraków dostarczonych do przedsiębiorstw cukrowniczych w ramach aneksów do umów kontraktacyjnych. Rozwiązanie to zdaniem zarządu KRIR dodatkowo mogłoby spowodować w kolejnym już roku kłopoty Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji związane z nadpłatą płatności cukrowej i jej zwrotem przez plantatorów, czemu Krajowa Rada Izb Rolniczych stanowczo sprzeciwia się podtrzymując swoje stanowisko z dnia 8 października wystosowane przy okazji opiniowania projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wyznaczenia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako jednostki organizacyjnej wykonujące niektóre obowiązki państwa członkowskiego Unii Europejskiej i dotyczącego płatności cukrowej.
Samorząd rolniczy podziela w niniejszej kwestii stanowisko Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego dotyczące omawianego projektu przedłożone resortowi rolnictwa w dniu 17 grudnia br.
Mając na uwadze przepisy projektu wprowadzające płatności uzupełniające do owoców miękkich oraz aktualną sytuację polskich producentów związaną z systemem, a raczej jego brakiem, sprzedaży swoich płodów, KRIR wyraża przekonanie, iż uzależnienie otrzymania płatności od zawarcia umowy kontraktacyjnej z zakładem przetwórczym, zaproponowane w omawianym akcie, ograniczy możliwość jej uzyskania do niewielkiego odsetku zainteresowanych rolników. Wieloletnie doświadczenia producentów wskazują, że przetwórcy niechętnie podpisują rzeczone umowy obawiając się skutków prawnych. Większość owoców miękkich sprzedawana jest w punktach skupowych prowadzonych przez różne jednostki, a pozostałe zbiory trafiają bezpośrednio na rynki lokalne. Przeszkodą w tym aspekcie jest także brak stabilności sektora przetwórczego owoców miękkich.
Wychodząc naprzeciw potrzebie potwierdzenia faktycznego dostarczenia owoców na cele przetwórstwa rolno-spożywczego, proponujemy umożliwienie rolnikowi otrzymania płatności do owoców miękkich z zastrzeżeniem późniejszego przedłożenia dokumentów sprzedaży. Praktycznym rozwiązaniem byłby wymóg przedstawienia faktury VAT RR wystawionej przez zatwierdzonego przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR przetwórcę owoców miękkich, w rozumieniu art. 171 da lit. c rozporządzenia nr 1973/2004.
Jak podkreśla Wiktor Szmulewicz zmiany w tak ważnych dla rolnictwa aktach prawnych wymagają głębokiej analizy, czego nie ułatwia forma zapisów przesłanego do konsultacji projektu. Dlatego też zdaniem szefa KRIR przygotowanie projektu ujednoliconego tekstu ustawy pozwoliłoby na faktyczne zapoznanie się z zaproponowanymi mechanizmami, nie tylko dla ekspertów z dziedziny prawa, ale również dla osób i instytucji, których wprowadzane zmiany będą miały znaczenie zasadnicze.
6846867
1