Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Truskawki z polskich chłodni

9 marca 2004

Polscy producenci eksportują coraz więcej mrożonek do Rosji. Według badań Vetra Marketing, specjalizującej się w badaniach rosyjskiego rynku produktów spożywczych, w okresie od czerwca 2002 roku do maja 2003 roku wyeksportowaliśmy tam ponad 52,5 tys. ton mrożonek.

Większość spożycia mrożonek w Rosji zaspokajana jest importem, którego udział w całym rynku oceniana jest pomiędzy 75 a 90 proc. Jest to głównie import z naszego kraju. Według badań firmy Vetra Marketing udział importu z Polski w całkowitym imporcie na rosyjski rynek detaliczny zwiększył się w okresie objętym badaniem z 81,6 do 84,6 proc.

Wśród mrożonek eksportowanych do Rosji najwięcej, bo około 60 proc., stanowią mieszanki warzywne, warzywa jednorodne to około 30 proc., a owoce jednorodne i mieszanki owocowe – około 10 proc. W kategorii owoców najpoważniejszy udział mają mrożone truskawki. Zdecydowanym liderem wśród eksporterów jest Hortex Holding S.A., którego udział w imporcie do Rosji detalicznych mrożonych warzyw i owoców (bez frytek) wyniósł 40,7 proc.

Następne w kolejności firmy posiadały udziały w wysokości: 4 Seasons – 15,1 proc., oraz dwie firmy polskie, tj. Chłodnie Zgoda – 13 proc. oraz Bauer – 7,6 proc. Inne znane międzynarodowe marki Bonduelle i niemiecka Frosta miały odpowiednio 2,7 oraz 3,1 proc. Raport Vetra Marketing odnotował w stosunku do okresu czerwiec 2001 – maj 2002 zmniejszenie się udziału Chłodni Zgoda, które wcześniej zajmowały drugie miejsce na rynku z udziałami w wysokości 19,1 proc.

Hortex, główny przetwórca warzyw i owoców w Polsce, którego udział w krajowym rynku mrożonek wynosi ok. 40 proc., konsekwentnie stawia na rozwijanie sprzedaży za granicą. Rosja to najważniejszy rynek eksportowy firmy. W ostatnim roku obrachunkowym zakończonym w maju 2003 r. wartość eksportu spółki na sam tylko rynek rosyjski przekroczyła 75 mln złotych.

W ciągu ostatnich 7 miesięcy Hortex sprzedał na tym kluczowym rynku wschodnim 12,2 tys. ton mrożonek, o 26,7 proc. więcej niż w porównywalnym okresie roku poprzedzającego. Produkcja na eksport została skupiona w zakładzie Horteksu w Rykach w woj. lubelskim, gdzie w 2001 r. została uruchomiona nowoczesna linia do automatycznego przygotowania i pakowania mrożonek, co pozwala automatycznie pakować kombinacje nawet do 8 składników.

Rosyjscy konsumenci oraz organizacje handlowe dobrze znają mrożonki naszej marki. Wraz z poprawą sytuacji makroekonomicznej rośnie popyt także poza największymi miastami, które tradycyjnie są największymi odbiorcami naszych produktów – powiedział Zbigniew Ciaś, pełnomocnik zarządu Hortex Holding SA ds. sprzedaży i marketingu mrożonek. W ostatnim roku obrotowym (czerwiec 2002 r. – maj 2003 r.) Hortex po raz pierwszy od pięciu lat osiągnął zysk netto w kwocie blisko 7 mln zł przy wzroście sprzedaży o ponad 10 proc., do prawie 360 mln zł. W obecnym roku obrotowym firma przewiduje wzrost sprzedaży o 25 proc.


POWIĄZANE

Analitycy Conab spodziewają się, że całkowite zbiory plonów w Brazylii w sezonie...

Post szacuje, że produkcja jabłek, gruszek i winogron stołowych w Chinach wzrośn...

Trwają żniwa kukurydziane. W regionach, w których rozpoczęły się najwcześniej, r...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę