Ptak_Waw_CTR_2024

Rzepakowy asfalt

20 grudnia 2004

Austriackie przedsiębiorstwo VIALIT opatentowało oraz wdrożyło do przemysłowej realizacji pokrywanie nawierzchni dróg bio-asfaltem o znacznie wyższej jakości od dotychczasowego, wytwarzanego z udziałem standardowej emulsji petrochemicznej, a którą zastąpiono olejem rzepakowym w zmodyfikowanej technologii.

Wiadomo od wielu lat, że oleje roślinne można z metanolem przetwarzać do biodiesla, a ponadto stosować jako smary - przykładowo w piłach taśmowych. W Unii Europejskiej do roku 2010 należy 6% paliw motorowych wytwarzać z biomasy, a teraz dowiedziono, że olej rzepakowy jest doskonałym komponentem dla jakościowej modyfikacji asfaltów drogowych. Dziś okazuje się, że w Austrii będzie można aż o 3% zmniejszyć emisję CO2, gdy będzie się w pełni asfalty drogowe wytwarzało na bazie oleju rzepakowego, zastępującego mało efektywne petrochemiczne emulsje.

Jako zalety "asfaltu rzepakowego" należy wymienić:

  • szybsze, bo aż o 50% - dojrzewanie - położonej powierzchni asfaltowej, dzięki czemu jej przekazywanie do eksploatacji odbywa się już po 2-3 dniach, a nie jak w wersji standardowej dopiero po sześciu dobach,
  • temperatura mięknięcia bioasfaltu wynosi 50- 52°C, podczas gdy standardowego tylko 42°C, co ma istotny wpływ na długotrwałość jego eksploatacji,
  • olej rzepakowy tworzy z bazowymi składnikami masy bituminowej znacznie trwalsze żywice niż składniki emulsji petrochemicznej. Dzięki temu bioasfalty nie kruszeją - szczególnie w okresach zimowych - co w wymierny sposób wydłuża ich czas eksploatacji w doskonałym stanie gładkiej nawierzchni (nie tworzą się dziury).

Nie ma zatem żadnych rewelacji w informacji, że sąsiadująca z Austrią Bawaria i inne landy RFN wykupiły licencję od przedsiębiorstwa VIALIT i z powodzeniem ją wdrażają.

Obecnie 15 firm drogowych w Niemczech pokrywa drogi bioasfaltem, tj. modyfikowanym olejem rzepakowym.
Obliczenia wykazują, że na pokrycie 1 ha nawierzchni dróg bioasfaltem trzeba identycznej powierzchni uprawy rzepaku. Ma to zatem istotny wpływ na ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Po prostu z 1 ha uprawy rzepaku ogranicza się emisję CO2 aż o 6 ton. Oznacza to, że pokrywając rocznie bioasfaltem 100 000 ha nawierzchni dróg eliminuje się emisję 600 000 t/r dwutlenku węgla w porównaniu do poprzedniej technologii, według której asfalty są udoskonalane emulsjami petrochemicznymi.
To, że Austria - dzięki powyższemu - już realizuje wytyczne protokołu z Kyoto o ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery, winno również polskie firmy drogowe nakłonić do stosowania bioasfaltu, wykorzystując sprawdzoną w okresie kilku minionych lat w skali przemysłowej technologię austriackiej firmy VIALIT.


POWIĄZANE

Trwają żniwa kukurydziane. W regionach, w których rozpoczęły się najwcześniej, r...

Rzepak ozimy w okresie jesiennym wymaga nawożenia dolistnego, które jest uzupełn...

Skończyły się żniwa kukurydzy kiszonkowej, rozpoczyna się zbiór odmian zbieranyc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę