Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Możliwość stosowania bioetanolu do 10%

5 lipca 2010
Możliwość stosowania do 10 proc. zawartości bioetanolu w benzynach silnikowych oraz do 7
proc. estrów metylowych w olejach napędowych to propozycje zmian przygotowane przez MG.
Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania
jakości paliw oraz ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zostały przyjęte przez
rząd 22 czerwca 2010 r.
Propozycje MG są zgodne z postanowieniami unijnej dyrektywy 2009/30/WE zmieniającej
dyrektywę 98/70/WE. Wprowadza ona możliwość stosowania większej ilości biokomponentów w
paliwach ciekłych: dla benzyn silnikowych o zawartości bioetanolu do 10 proc. (tzw.
paliwo E10), dla oleju napędowego o zawartości estru metylowego do 7 proc. (tzw. paliwo
B7).
Nowe przepisy znacznie ułatwią przedsiębiorcom zrealizowanie Narodowego Celu
Wskaźnikowego (NCW), czyli minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych
w ogólnej ilości paliw i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w
transporcie.
Zgodnie z przyjętym prawem, umowy kontraktacji surowców rolniczych z przeznaczeniem na
biokomponenty, zawierane między producentem rolnym a wytwórcą lub pośrednikiem, zostaną
wydłużone do 3 lat. Dzięki temu przedsiębiorcy zajmujący się produkcją biomasy będą mieli
zagwarantowane trwałe i stabilne warunki funkcjonowania, co pozytywnie wpłynie na rozwój
rynku biopaliw w Polsce.
Dyrektywa ta nakłada także na przedsiębiorców, wprowadzających paliwa ciekłe do obrotu,
obowiązek zapewnienia obecności na rynku w okresie przejściowym (do 2013 r.) dwóch
rodzajów benzyn (o zawartości bioetanolu do 5 proc. i 5-10 proc.). Zapis ten ma na celu
zapewnienie możliwości bezproblemowego zaopatrzenia w benzynę pojazdów nieprzystosowanych
do benzyn o większej zawartości bioetanolu.
Projekt ustawy stanowi wdrożenie niektórych rozwiązań zawartych w dyrektywie 2009/30/WE
zmieniającej dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyn, oleju napędowego i
olejów pędnych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów
cieplarnianych pochodzących z wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniającą
dyrektywę Rady 1999/32/WE w odniesieniu do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez
statki żeglugi śródlądowej oraz uchylającą dyrektywę 93/12/EWG.


POWIĄZANE

Program azotanowy od ubiegłego roku pozwala dość elastycznie stosować nawozy azo...

Stres herbicydowy stanowi duże obciążenie dla młodych roślin rzepaku ozimego, mo...

Zmiany klimatu i towarzyszące im zjawiska wymuszają modyfikację podejścia do agr...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę