Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

Rynek cukru w UE

3 czerwca 2003

W roku gospodarczym 2006/2007 można spodziewać się zmian w systemie regulacji unijnego rynku cukru. Prawdopodobnie będą one polegały na zmniejszaniu limitów produkcji cukru lub ograniczeniu wsparcia na rzecz ewentualnych dopłat bezpośrednich dla plantatorów buraków cukrowych.

Według eksperta rynku cukru Instytutu Ekonomiki Rolnictwa Łucji Chudoby, konkretny kierunek tych zmian będzie znany najwcześniej w drugiej połowie 2003 roku, po zakończeniu negocjacji z WTO i przeprowadzeniu analizy unijnego rynku cukru.

Tymczasem w Polsce regulację rynku cukru rozpoczęto w 1994 roku, natomiast wdrażanie systemu unijnego zapoczątkowano w sezonie 2002/2003. Powstała ustawa o regulacji rynku cukru, która była już dwukrotnie nowelizowana. Do ostatniej nowelizowanej, Senat zaproponował poprawki. W połowie maja wszystkie senackie poprawki zyskały poparcie Sejmu. Wyjaśniła się zatem kwestia własności limitu produkcji cukru. Posłowie PSL chcieli, żeby właścicielem limitu był plantator buraków cukrowych. Ostatecznie jednak zdecydowano, że limit pozostanie w rękach producentów cukru, tak jak Unii Europejskiej.

Kolejną poprawką, która wzbudziła dużo emocji, było zniesienie ceny interwencyjnej w obrocie krajowym. W dotychczasowym uregulowaniu cukrownie nie mogły sprzedawać cukru po cenie niższej niż cena minimalna (interwencyjna), która wynosi w tym roku 1,81 zł/kg. Argumenty zwolenników utrzymania ceny minimalnej nie przekonały większości posłów i ostatecznie poprawka Senatu została przyjęta.

Tymczasem w Unii ceny są podstawowym środkiem regulującym rynek cukru. Ustala je corocznie rada ministrów. Są to: cena interwencyjna na cukier oraz cena podstawowa i minimalna na buraki cukrowe. Ceny te obowiązują w całej Unii.

Według Chudoby, rozwiązania stosowane dotychczas w Polsce pozwoliły na utrzymanie pozycji eksportera cukru, ale nie zapewniły trwałej równowagi pomiędzy podażą a popytem na rynku krajowym. Nie zagwarantowały stabilnego poziomu opłacalności produkcji i przerobu buraków cukrowych.

W Unii Europejskiej rynek cukru został uregulowany już w 1968 roku jako pierwszy spośród rynków rolno-spożywczych. Ogólne zasady regulacji przetrwały do dziś, jednak w roku gospodarczym 2001/2002 wprowadzono niewielkie zmiany. Będą one obowiązywały do końca 2006 roku. Lata gospodarcze w Unii trwają od 1 lipca do 30 czerwca.

Dostosowując prawo, polscy ustawodawcy, podobnie jak w UE kierowali się ustabilizowaniem dochodów plantatorów buraków cukrowych. W Unii celowi temu służy utrzymanie wysokich cen interwencyjnych cukru na rynku, dzięki kwotowaniu (limitowaniu) produkcji, (tzw. kwota A) i niewielkiego eksportu (kwota B) realizowanego, dzięki opłatom wnoszonym przez plantatorów i producentów cukru. Oni wspólnie pokrywają różnicę między wysoką ceną krajową a niskimi cenami światowymi. Cukier wyprodukowany ponad kwoty A i B tzw. cukier kwoty C musi być wyeksportowany na rynek światowy bez dopłat.

Kwoty produkcji cukru rozdzielane są pomiędzy kraje członkowskie Unii a następnie między producentów cukru (spółki, koncerny) i między cukrownie, które kontraktują od producentów odpowiednie ilości buraków cukrowych.

Wszystkie cukrownie rozliczają się z producentami buraków cukrowych na podstawie zawartości cukru w burakach co wiąże ceny buraków z cenami cukru. Rozliczenie dokonywane jest w odniesieniu do buraka wzorcowego z zawartością cukru 16 proc.

Zagospodarowanie nadwyżek produkcyjnych w UE odgrywa bardzo ważną rolę, zwłaszcza w sytuacji nadprodukcji cukru na świecie i niższych cen światowych. Jednym ze sposób zagospodarowywania nadwyżek jest możliwość przeniesienia części cukru produkowanego w ramach kwoty A i B do kwoty C na następny sezon i włączenia tej ilości do kwoty A i B w nowym sezonie.  Mechanizm ten spełnia swoje funkcje tylko w takiej sytuacji, gdy produkcja cukru przekracza krajowe zapotrzebowanie.
  
Równocześnie przed importem spoza krajów UE chronią bardzo wysokie cła.


POWIĄZANE

Rolnicy w Polsce chętnie sięgają po rozwiązania konkurencyjne wobec produktów of...

Światowa produkcja zbóż osiągnie 2,854 mld ton w 2024 r., co stanowi nowy rekord...

Pierwszy Europejski Kongres Sorgo Akt założycielski: utworzenie europejskiego se...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę