Rybi zapach Kuchcika Cztery najpopularniejsze na polskim rynku oleje rzepakowe przebadała na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów niemiecka Fundacja Warentest. Olej rzepakowy Kujawski otrzymał ocenę dobrą, a Kuchcik – wystarczającą. Dwa inne oleje – Bartek i Olvit – określono jako wadliwe.
Wyniki testów podali na wczorajszej konferencji prasowej przedstawiciele Urzędu. Podkreślili też konieczność powstania w naszym kraju niezależnej instytucji badawczej na wzór niemieckiej Fundacji Warentest czy angielskiej Consumers Association.
Zgodnie z kryteriami fundacji, poszczególne oleje, pochodzące z jednej partii produkcyjnej, kupiono w powszechnie dostępnych sklepach. Polskie produkty testowano wraz z 15 produktami niemieckimi, w tym z pięcioma porównywalnymi olejami rafinowanymi. Ocena sensoryczna – pod względem zapachu i smaku – wypadła korzystnie dla polskich produktów. Jedynie olej Kuchcik przy podgrzaniu do temperatury 40 stopni wydzielał nieprzyjemny "rybi zapach i smak".
Oleje testowano również pod względem obecności w nich substancji szkodliwych, czyli pozostałości pestycydów, niektórych rozpuszczalników, metali szkodliwych dla zdrowia oraz wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, z których część uznawana jest jako rakotwórcza. Związki uznawane za rakotwórcze wykryto w dwóch polskich olejach – Bartek i Olvit.
Przedstawiciele UOKiK zapowiedzieli, że w ramach dalszej części projektu, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, niemiecka fundacja przetestuje cztery inne grupy popularnych na polskim rynku produktów – kremy, proszki do prania, tanie wiertarki i rajstopy.
W opinii wiceprezes Urzędu Ewy Kubis, stworzona w Polsce – na wzór europejskich – instytucja zajmująca się testowaniem produktów musiałaby być niezależna finansowo. Jej działalność finansowana byłaby przede wszystkim ze środków pochodzących ze sprzedaży publikacji i wydawnictw. Zdaniem wiceprezes, w Polsce powinno też powstać niezależne pismo na wzór istniejących we wszystkich krajach Unii Europejskiej, dającego konsumentom orientacje rynkową na temat dostępnych towarów i usług np. bankowych, telekomunikacyjnych czy ubezpieczeniowych.