Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił do Ministra Środowiska z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania dotyczące nowelizacji ustawy o ochronie przyrody:
1. Czy trwają prace nad nowelizacją ustawy o ochronie przyrody i na jakim etapie się znajdują?
2. Czy resort środowiska zlecił badanie kosztów "produkcji" drzewa, bowiem cena (od kilku tysięcy złotych za 1 cm obwodu) z rozporządzenia Ministra Środowiska - jest ceną „wyprodukowania" drzewa w warunkach warszawskiej aglomeracji?
3. Czy w projektowanych przepisach w dalszym ciągu nie przewiduje się przedawnienia na nakładanie kar od daty usunięcia drzewa? Jak regulują tę kwestię obecnie obowiązujące przepisy?
4. Czy w projektowanych przepisach nastąpi zróżnicowanie opłat i kar w zależności od miejsca (tereny wiejskie a miejskie) usuwania drzew? Jest oczywiste, że koszt "produkcji" drzewa (w tym samosiejki) na polu, łące i nieużytku jest inny niż w mieście i lesie.
Poniżej prezentujemy odpowiedz resortu środowiska na pismo KRIR
W odpowiedzi na pismo z dnia 19 lutego 2015 r., znak: KRIRlMRlW/234/2015, w sprawie pytań dotyczących projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk 2656), Departament Leśnictwa i Ochrony Przyrody, po uzyskaniu informacji z Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, stwierdza co następuje.
1.Projekt ustawy wpłynął do Sejmu RP w dniu 25 lipca 2014 r. Następnie 29 sierpnia 2014 r. odbyło się I czytanie projektu na posiedzeniu Sejmu, podczas którego został on skierowany do dalszych prac w komisjach Sejmu. W dniu 3 marca 2015 r. odbyło się pierwsze posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy, które dotyczyło zmian w zakresie ochrony zadrzewień i terenów zieleni.
2. W celu opracowania nowych stawek opłat za usunięcie drzew, resort środowiska zlecił Instytutowi Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa wykonanie ekspertyzy pt. "Opracowanie nowej metody określania wartości drzew wraz ze współczynnikami różnicującymi oraz z merytorycznym uzasadnieniem metody i zasadnością jej wprowadzenia do obiegu prawnego". (http://www:gdos.gov. pl/Planowane-zm iany-prawn e-w-zakresi e-ochrony-zadrzewien-i-terenow-zieleni)
Podstawę określenia wysokości stawek opłat stanowią koszty odtworzenia drzewa o podobnej wielkości danego gatunku lub rodzaju. Koszt ten obliczony został na podstawie aktualnych cen produkcji materiału szkółkarskiego spełniających normy jakościowe oraz kalkulacji kosztorysowej prac obejmujących sadzenie i pielęgnację drzew, według standardów technicznych obowiązujących w Polsce.
Nowe stawki opłat można sprawdzić w projekcie rozporządzenia w sprawie opłat za usunięcie drzew i krzewów, stanowiącym materiał informacyjny do projektu ustawy. (www.sejm.gov.pl/)
3.W projekcie ustawy zaproponowano, by odpowiedzialność za wykonanie czynów podlegających karze administracyjnej, o której mowa wart. 88 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 627, z późno zm.), uległa przedawnieniu w ciągu pięciu lat od końca roku, w którym dokonano tego czynu. Obecne przepisy nie przewidują przedawnienia tych kar.
4.Opłata za usunięcie drzew będzie ustalana poprzez przemnożenie stawki opłaty i współczynnika lokalizacji drzewa. Współczynnik lokalizacji będzie różnicował wysokość opłaty ze względu na zróżnicowane warunki wzrostu poszczególnych drzew i krzewów oraz funkcje przez nie pełnione.
W projekcie rozporządzenia w sprawie opłat za usunięcie drzew i krzewów wyróżnione zostały 4 kategorie terenów o zróżnicowanym współczynniku lokalizacji:
a) teren uzdrowisk, obszar ochrony uzdrowiskowej, teren nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków i pas drogowy dróg publicznych;
b)tereny zieleni;
c)pozostałe tereny miast;
d)pozostałe tereny wsi;
Współczynnik lokalizacji na terenach wsi będzie najniższy ze względu na najniższe koszty odtworzenia drzewa - stosowanie mniejszych sadzonek i uproszczonego sposobu przygotowania gleby. Natomiast najwyższe koszty odtworzenia drzew i krzewów są w miejscach, gdzie zarówno wartości estetyczne jak i ekologiczne drzew mają podstawowe znaczenie tj. na terenach zabytkowych oraz na terenach uzdrowisk i ochrony uzdrowiskowej. Ponadto w związku z tym, że otoczenie ulic i placów to miejsca koncentracji uciążliwości urbanizacyjnych, gdzie odtworzenie drzew i krzewów stwarza trudności i potrzebę większych nakładów finansowych, przyjęto również wyższą wartość kompensacji. Dla tej grupy drzew i krzewów przyjęto, że materiał sadzeniowy spełnia najwyższe wymagania jakościowe oraz wymaga największej pielęgnacji, w związku z czym koszt odtworzenia drzewa lub krzewu jest najwyższy.
Zastępca Dyrektora
Departamentu Leśnictwa i Ochrony Przyrody
/-/Anna Klisowska
Opracował: Obi oab
7418055
1