Rynek soków i napojów funkcjonuje w naszym kraju od początku lat 90., czyli ma dopiero kilkanaście lat. Ponad 70 proc. rynku kontrolują trzy największe firmy: Maspex, Agros Nova i Hortex.
Przed rokiem 1989 produkcją wszelkich przetworów owocowych i warzywnych zajmowało się około 620 przedsiębiorstw. Obecnie w branży produkcji soków oraz napojów owocowych i warzywnych działa kilkanaście dużych oraz ponad 100 małych zakładów, z których większość kontrolowana jest przez kapitał krajowy.
W branży postępuje konsolidacja, a liderzy posiadający uznane marki zwiększają co pół roku swoje udziały rynkowe kosztem słabszych firm, mających coraz większe problemy z utrzymaniem się na rynku. Mimo olbrzymiej konkurencji, polski rynek soków i napojów jest atrakcyjny dla firm z nowych państw UE.
Czeska firma Kofola planuje do końca 2004 roku wydać 20 mln euro na inwestycje w budowę zakładu produkcyjnego w Łodzi i w ciągu kilku lat zdobyć 15 proc. udziałów w rynku napojów bezalkoholowych. Przedstawiciele firm z branży nie obawiają się konkurencji, bo nie dowierzają zapowiedziom czeskiego producenta. Liderem rynku od kilku lat jest Grupa Maspex Wadowice.
Według danych AC Nielsen w okresie czerwiec–lipiec 2004 roku firma posiadała 35,6-proc. udział w rynku soków, nektarów i napojów w opakowaniach szklanych w ujęciu ilościowym i 39,6 proc. w ujęciu wartościowym. Przychody Maspeksu w 2003 roku przekroczyły 1,4 mld zł. Sztandarowymi markami Maspeksu jest Tymbark i Kubuś. – Obecnie Tymbark to jedna z najbardziej znanych i uznanych marek sokowych w Polsce.
Wspomagana znajomość marki wynosi 84 proc. według badań SMG/KRC z maja 2004 roku – mówi Dorota Liszka z Maspeksu. Spółka Agros Nova, po trudnym roku przekształceń własnościowych i wewnętrznej restrukturyzacji, w styczniu br. przystąpiła do rynkowej rywalizacji.
Obecnie firma – z markami soków Fortuna, Garden i Tarczyn oraz napojami Minerado – jest wiceliderem rynku z 19-proc. udziałem ilościowym i 19,6-proc. udziałem wartościowym. – W pierwszym półroczu 2004 roku udało nam się wywalczyć dodatkowe 3,3 pkt procentowego (wartościowo) w rynku, dzięki temu, że postawiliśmy na innowacje.
Agros planuje zwiększyć przychody do 733 mln zł i wydać na inwestycje 103 mln zł w całym roku. Trzeci gracz to Hortex Holding, który po utracie pozycji rynkowej i problemach finansowych powrócił do walki.
O swoje miejsce na rynku soków i napojów niegazowanych walczą też średnie firmy, takie jak Sokpol, Aronia, Dr Witt, Alima Gerber, Wosana oraz Coca-Cola przez soki Cappy i napoje Ice Fruit.