OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Zyskają polscy producenci

23 czerwca 2005

Unijna reforma cukru, która zakłada spadek jego ceny, poprawi konkurencyjność polskich producentów żywności, co pozwoli na zwiększenie eksportu wyrobów cukierniczych i dżemów - uważa prof. Roman Urban z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Urban, w analizie wpływu reformy rynku cukru w UE na polskich producentów żywności zaznacza, że "w interesie producentów żywności i napojów zawierających cukier jest nie opóźnienie, lecz przyspieszenie reformy systemu regulacji rynku cukru".

Profesor zauważa, że jest to także w interesie całego sektora żywnościowego, gdyż skutkiem tej reformy będzie obniżka kosztów w sferze przetwórstwa cukru, która może być większa niż utracone dochody rolników i branży cukrowniczej.

Według niego, najbardziej wrażliwymi na zmiany cen cukru są napoje bezalkoholowe i soki, dżemy, cukierki oraz czekolada.

Jak podkreśla Urban w raporcie, przemysł cukrowniczy jest jednym z największych beneficjentów integracji, a reforma rynku cukru nie zmieni tego stanu, choć zyski producentów będą mniejsze niż obecnie.

Utrzymanie jednak w dłuższej perspektywie dodatniego wyniku finansowego w polskim cukrownictwie wymagać będzie m.in. przeprowadzenia restrukturyzacji sektora tak, by obniżyć koszty produkcji cukru do 1,1 zł za kilogram.

W raporcie, prof. Urban przyznaje, że reforma wpłynie na pogorszenie opłacalności uprawy buraków cukrowych. Dochód rolniczy będzie się obniżał, ale w 2008 roku będzie ponad dwukrotnie wyższy niż przed integracją.

Uprawa buraków pozostanie najbardziej opłacalnym kierunkiem produkcji roślinnej, gdyż dochód rolniczy netto plantatorów buraków z jednostki powierzchni będzie kilkakrotnie wyższy, niż w produkcji zbóż, rzepaku czy ziemniaków, podkreśla ekspert.


POWIĄZANE

W ochronie herbicydowej buraka cukrowego spodziewane są duże zmiany. Z zapowiedz...

W zeszłym tygodniu odbyło się posiedzenie zespołu negocjacyjnego Rady Związków P...

6 września 2022 roku rozpoczęła się kolejna kampania cukrownicza w Polsce. Związ...


Komentarze

  • oryx
    19  lat temu
    Pan prof. ma rację tj. w interesie producentow żywności ale nie w interesie rolników. Pamiętamy jak 4-5 lat temu cukrownie sprzedawały cukier poniżej kosztów produkcji w cenie od 1,00 do 1,30 zł a artykuły zawierające cukiernie taniały a producenci dżemów , czekolady czy wyrobów cukierniczych nabijali sobie kabzy. Dzisiaj cukier jest droższ o 100% w porównaniu z tamtym okresem ale proporcjonalnego wzrostu uwzględniającego zawartość cukru w tych wyrobach nie ma , co potwierdza miją tezę że obniżka cen cukru dokonana kosztem Polskiego Rolnika ponownie napełni kieszenie producentom żywności. Na czyją rzecz lobbuje P.Prof.Urban , który bardzo dobrze zna rynek cukru, że pisze i wygłasza takie bzdurne teorie- że jak rolnikom obetną przychody z 2 ha buraków o 40% to bedzie nam w Polsce lepiej?!
      Zgłoś nadużycie
15 maja

10℃

1009 hPa

9 km/h

pią
9℃

sob
9℃

nie
13℃

Wrocław
15 maja

10℃

1009 hPa

9 km/h

czw
11℃

pią
9℃

sob
9℃

Wrocław
...Święta Zofia kłosy rozwija...
NAJNOWSZE ARTYKUŁY
AGRO-SORBa-KRIRa-KRUSAAA_SEJM_RPLASY_FSC

Kto zostanie Prezydentem RP_2025

Aby polskim rolnikom żyło się lepiej to Kto powinien zostać Prezydentem Polski! Kto, będąc Prezydentem RP nie zapomni o polski Rolniku!

Karol Nawrocki
Sławomir Mentzen
Marek Jakubiak
Artur Bartoszewicz
Szymon Hołownia
Rafał Trzaskowski
Magdalena Biejat
Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę