Według szacunków spożycie produktów mleczarskich na świecie zwiększyło się z 40,9 mln ton w 2003 r. do 47 mln ton w 2008 r., czyli wzrosło o 15%. Sery stanowią największą grupę produktów wśród ogółu artykułów mleczarskich. W 2008 r. ich spożycie wyniosło 18,2 mln ton, co stanowiło 39% produktów mleczarskich spożytych ogółem.
Następną pozycję pod tym względem stanowią lody, których udział wynosi 30% i jogurty stanowiące 21%. Wzrost spożycia zanotowano we wszystkich grupach produktów.
Według prognoz do 2012 r. spożycie produktów mleczarskich zwiększy się o kolejne 10% i osiągnie 51,58 mln ton.
Jak czytamy w PortaluSpożywczym.pl - Konsumenci są bardzo wrażliwi na czynniki związane z produktem, jego cechami organoleptycznymi, jakością i naturalnością -co wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Izby Mleka wśród konsumentów, którzy spożywają produkty mleczarskie.Zdecydowanie podniosła się świadomość konsumenta dotycząca produktów mleczarskich.
Czynnikami warunkującymi wzrost spożycia produktów mleczarskich jest głównie jakość produktu, zwiększenie liczby osób przebywających w gospodarstwie domowym oraz preferencje własne. Istotnymi uwarunkowaniami są również: zaufanie do marki, przyzwyczajenia i nowe marki.
Wśród uwarunkowań wzrostu spożycia produktów mleczarskich istotne są także czynniki zdrowotne, w tym rekomendacje znanych osób i postrzeganie produktów jako zdrowe lub mające pozytywny wpływ na zdrowie. Opinie o wysokiej jakości kształtują lojalność konsumentów wobec marki.
Kolejne grupy czynników sprzyjających większemu zainteresowaniu konsumentów produktami mleczarskimi to czynniki związane z opakowaniem, producentem, okolicznościami spożywania oraz działania marketingowe.
Czynniki ekonomiczne plasują się na ostatniej pozycji w strukturze czynników.