Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA podsumowała rok 2004 na Walnym Zgromadzeniu Przedstawicieli, które odbyło się 24 lutego 2005 r.
Rok 2004 był okresem dynamicznego rozwoju dla SM MLEKOVITA. W roku 2004
MLEKOVITA przerobiła 601 mln litrów mleka, co oznacza wzrost o 13,5 % w stosunku
do roku ubiegłego.
Przychody grupy MLEKOVITA za rok ubiegły wynoszą 1100
mln zł i są większe o około 36 % niż przed rokiem. Zysk kształtuje się na
poziomie 30 mln zł i w porównaniu z 2003 rokiem jest wyższy o 18 mln zł.
W 2004 Spółdzielnia zanotowała dynamiczny wzrost eksportu, głównie
z powodu zwiększonej sprzedaży na rynku Unii Europejskiej. Już niemal 40 proc.
produkowanych przez MLEKOVITĘ wyrobów trafia na eksport.
W 2004 roku SM
MLEKOVITA zrealizowała wiele inwestycji. Najważniejsze z nich to rozpoczęta
budowa nowego magazynu logistycznego z częścią produkcyjną i nowa linia do
produkcji serów twardych dojrzewających. W styczniu 2004 r. , po kilku latach
osobnego funkcjonowania systemów, MLEKOVITA uzyskała certyfikat
zintegrowanych systemów zarządzania HACCP, ISO oraz ISO 14001.
-
Mlekovita to firma, która jest wizytówką polskiej branży mleczarskiej –
podsumował osiągnięcia SM MLEKOVITA obecny na Walnym Zgromadzeniu Waldemar Broś,
prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. – Ta Spółdzielnia skupuje
tyle mleka co 5 województw razem wziętych i jest niekwestionowanym liderem w
eksporcie.
29 największych dostawców mleka w 2004 roku odebrało puchary z
rąk Dariusza Sapińskiego, prezesa SM MLEKOVITA. Liderem w produkcji mleka okazał
się Tadeusz Dmochowski z miejscowości Brulino-Piwki, który dostarczył w ubiegłym
roku prawie 992 tys. litrów mleka.
Specjalną nagrodą dla największego
partnera handlowego SM MLEKOVITA uhonorowała firmę Jeronimo Martins Dystrybucja.
Odebrali ją obecni na Walnym Zgromadzeniu: Pedro Leandro, dyrektor zakupów JMD i
Piotr Konopko, dyrektor branży.
Walne Zgromadzenie SM MLEKOVITa stało się
także okazją do dyskusji o sytuacji polskiego sektora mleczarskiego, a przede
wszystkim wpływu silnej złotówki na wyniki branży.
- Obecna wartość
polskiej złotówki jest nie do przyjęcia – uważa Waldemar Broś. – Polskiemu
mleczarstwu i przemysłowi rolno-spożywczemu grozi tragedia, jeśli nie zmieni się
polityka banku centralnego dotycząca wartości złotego. Polska nie ma interesu
utrzymywać tak silnej waluty krajowej, bo to hamuje eksport.
Podsumowując działalność SM MLEKOVITA Prezes Dariusz Sapiński
powiedział:
- Mlekovita to firma z tradycją, bogatym dorobkiem i ustaloną
pozycją na rynku. Zbudowaliśmy potężną firmę i jeśli utrzyma się dotychczasowa
dobra współpraca z rolnikami i pracownikami spółdzielni mamy szansę na dalszy
rozwój. Staramy się być elastyczni, by jak najlepiej dostosować się do
zmieniających się warunków rynkowych. Najistotniejsze bariery w chwili obecnej
to wysoki kurs złotówki do euro i dolara, zamknięcie rynku rosyjskiego i
obserwowany od kilku miesięcy spadek cen światowych na wyroby mleczarskie.
Wierzę jednak, że dzięki wspólnej pracy będziemy odnosić kolejne sukcesy i nadal
wzmacniać pozycję SM MLEKOVITA na rynku.