Wczoraj w Paryżu rozpoczęły się światowe targi mleczarstwa Congrilat 2002 pod hasłem "Przyjemność i różnorodność".
Francja jest organizatorem targów po raz czwarty w ich historii. Jest też czwartym na świecie producentem mleka, drugim – serów, co piąty francuski rolnik zajmuje się hodowlą bydła mlecznego.
Mleko jest jednym z najbardziej popularnych produktów rolnych. Konsumpcja mleka na świecie rośnie o 2 procent rocznie. Produkcja również nieustannie wzrasta, ale nieco wolniej niż populacja ludzkości, czyli od 1 do 1,8 procent rocznie.
Prym w produkcji wiodą Indie (dostarczają głównie śmietankę), USA, Niemcy i Francja. W Indiach produkcję mleczarską potraktowano jako instrument rozwoju ekonomicznego w latach 70, gdy wprowadzono tam program "Operacja Obfitość".
W Polsce nadal najbardziej popularnym produktem mleczarskim jest mleko i śmietana. Konsumpcją tych rarytasów chwali się około 90 procent badanych. Są jednak powoli wypierane przez napoje mleczne, jogurty i kefiry. W porównaniu z 1998 rokiem pijemy dziś mniej jogurtów typu bio (spadek z 25,5 proc. do 18,3), natomiast więcej jogurtów z ziarnami zbóż ( wzrost z 14 do 19 proc.).
Spada w Polsce również spożycie tłuszczy bazujących na mleku: masła (z 72,4 proc. w 1998 r. do 67,7 proc.) oraz popularnych miksów (z 44 do 42 proc.). Mniej jemy też popularnych w latach 70. i 80. serków homogenizowanych i serów białych twarogowych. Nie zmienia się za to spożycie serów żółtych i topionych.