Rozdział I
Przepisy ogólne i wprowadzające
§ 1
Działając na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 129, poz. 1446 i Nr 154 poz. 1797, z 2002r. Nr 107, poz. 937 oraz z 2003r. Nr 189, poz. 1853) Komisja Porozumiewawcza do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych ustala „Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa”.
§ 2
Użyte w „Szczegółowych zasadach gospodarowania Funduszem Promocji Mleczarstwa” określenia, oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 6 września 2001r. o regulacji rynku mleka i
przetworów mlecznych (Dz. U. Nr 129, poz. 1446, z późn. zm.),
2) Fundusz –
Fundusz Promocji Mleczarstwa,
3) Komisja – Komisję Porozumiewawczą do Spraw
Mleka i Przetworów Mlecznych, powołaną przez ministra właściwego do spraw rynków
rolnych,
4) Agencja – Agencję Rynku Rolnego,
5) Komisja przetargowa –
komisję powołaną przez Prezesa Agencji, działającą na podstawie przepisów ustawy
z dnia 9 lutego 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177),
której zadaniem jest sprawdzenie, czy wnioskodawcy spełniają wymagane warunki,
ocena złożonych ofert oraz przedstawienie najkorzystniejszej oferty Prezesowi
Agencji,
6) Komisja weryfikacyjna – komisję powołaną przez Prezesa Agencji,
której zadaniem jest sprawdzenie i ocena pod względem merytorycznym i
formalno-prawnym złożonych wniosków wraz z załączonymi dokumentami,
7)
przedsięwzięcie – zadanie zgłoszone przez wnioskodawcę do dofinansowania lub
sfinansowania ze środków Funduszu na podstawie niniejszych zasad,
8) etap
przedsięwzięcia – organizacyjnie wyodrębniona w miejscu i czasie określona część
przedsięwzięcia,
9) przedsięwzięcie kompleksowe – zadanie wykonywane w
etapach lub zespół powiązanych ze sobą przedsięwzięć finansowanych ze środków
Funduszu,
10) przyznanie środków – przyrzeczenie sfinansowania lub
dofinansowania przedsięwzięcia ze środków Funduszu po zaakceptowaniu oferty lub
wniosku przez Prezesa Agencji,
11) wypłata środków – rozstrzygnięcie Prezesa
Agencji o sfinansowaniu lub dofinansowaniu zrealizowanego przedsięwzięcia, po
jego merytorycznej weryfikacji,
12) dofinansowanie – środki pochodzące z
Funduszu przeznaczone na realizację części przedsięwzięcia,
13)
sfinansowanie – środki pochodzące z Funduszu przeznaczone na realizację całego
przedsięwzięcia,
14) wnioskodawca – podmiot występujący o dofinansowanie lub
sfinansowanie realizacji przedsięwzięć określonych w niniejszych zasadach,
15) środki Funduszu – środki gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym
Agencji, przeznaczone na dofinansowanie lub sfinansowanie przedsięwzięć,
16)
środki własne – środki finansowe wnioskodawcy,
17) pozostałe źródła
finansowania – inne środki finansowe niepochodzące z Funduszu i środków
własnych.
§ 3
Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem określają:
1) zakres planu finansowego na dany rok,
2) warunki, jakie powinny
spełniać podmioty ubiegające się o przyznanie środków z Funduszu,
3) zasady
przyznawania i wypłaty środków z Funduszu.
§ 4
1. Środki Funduszu są środkami publicznymi w rozumieniu ustawy z dnia 9
lutego 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177).
2. W
przypadku przedsięwzięć, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 9
lutego 2004r. Prawo zamówień publicznych, wnioskodawcy mogą ubiegać się o
dofinansowanie ze środków Funduszu na zasadach określonych w § 22 i 24-27.
3.
Wnioski o przyznanie środków z Funduszu powinny zostać złożone w terminie dwóch
miesięcy przed miesiącem, w którym nastąpi rozpoczęcie realizacji
przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Wnioski o przyznanie środków z
Funduszu na realizację przedsięwzięć określonych w planie finansowym,
przewidzianych do realizacji do dnia 31 lipca 2004r., powinny zostać złożone do
dnia 14 maja 2004r.
§ 5
1. Komisja ustala roczny plan finansowy Funduszu, który przekazuje Prezesowi
Agencji, w terminie do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok, na który
ustalono plan, z tym że plan finansowy na rok 2004 Komisja przekaże Prezesowi
Agencji w terminie 21 dni od dnia zatwierdzenia zasad przez ministra właściwego
do spraw rynków rolnych.
2. Roczny plan finansowy Funduszu zawiera, w
szczególności:
1) stan rachunku Funduszu na dzień 1 stycznia danego roku,
2) planowane
przychody Funduszu na dany rok,
3) planowane wydatki z Funduszu w danym roku,
z wyszczególnieniem kwot przeznaczonych na poszczególne cele (w ujęciu
wartościowym i procentowym),
4) środki przeznaczone na pokrycie dodatkowych
kosztów, takich jak koszty zespołów eksperckich, ogłoszenia prasowe, związanych
z finansowaniem celów Funduszu.
3. Do rocznego planu finansowego Funduszu
załącza się:
1) przedmiotowe zestawienie charakteru lub określenie tytułu promocji
spożycia artykułów mleczarskich, o której mowa w § 10,
2) zestawienie
koncepcji lub tytułów wsparcia produktów mleczarskich w kraju i za granicą, o
którym mowa w § 11,
3) listę targów, w których udział może być wsparty
środkami Funduszu, oraz wystaw, których organizacja może być wsparta środkami
Funduszu, zgodnie z przepisami § 12, ze wskazaniem wysokości kwoty
dofinansowania przeznaczonej na poszczególne targi i wystawy,
4) listę prac
badawczo-rozwojowych, które mogą być sfinansowane lub dofinansowane zgodnie z
przepisami § 13,
5) wykaz krajowych organizacji branżowych wspieranych
środkami Funduszu, zgodnie z przepisami § 14 pkt 1, ze wskazaniem maksymalnej
kwoty wsparcia,
6) wykaz krajowych organizacji branżowych, przedstawicieli
których udział w międzynarodowych zjazdach oraz pracach zespołów i grup
roboczych Komitetów, zostanie dofinansowany ze środków Funduszu, zgodnie z
przepisami § 14 pkt 2, ze wskazaniem maksymalnej liczby osób, których udział w
międzynarodowych zjazdach oraz pracach zespołów i grup roboczych Komitetów może
zostać dofinansowany, nazw zjazdów oraz oszacowaniem kosztów realizacji
poszczególnych przedsięwzięć,
7) wykaz szkoleń organizowanych zgodnie z
przepisami § 15, ze wskazaniem tematyki, orientacyjnej liczby uczestników i
terminów ich realizacji, ze wskazaniem maksymalnej kwoty sfinansowania ze
środków Funduszu,
8) wykaz działań promocyjnych i informacyjnych
realizowanych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej i rynku krajów trzecich w
ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej „Wsparcie działań promocyjnych i
informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”, zgodnie z przepisami §
16.
§ 6
Środki Funduszu niewykorzystane w danym roku są wykorzystywane w następnym roku kalendarzowym.
§ 7
1. Środki Funduszu gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym
Agencji.
2. Środkami Funduszu dysponuje Prezes Agencji, w zakresie określonym
w rocznym planie finansowym, o którym mowa w § 5 ust. 1.
3. Środki Funduszu
mogą być inwestowane w obligacje Skarbu Państwa, bony skarbowe, papiery
wartościowe Narodowego Banku Polskiego, pod warunkiem zachowania płynności
finansowej Funduszu oraz realizacji rocznego planu finansowego, a wypracowany w
ten sposób dochód zasila środki Funduszu.
Rozdział II
Warunki ubiegania się o przyznanie
środków z Funduszu
§ 8
1. Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o przyznanie środków z Funduszu
na realizację przedsięwzięć, określonych w rocznym planie finansowym, są: osoby
fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, krajowe osoby prawne, inne
jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
2. Wnioskodawca
nie może się ubiegać o przyznanie środków z Funduszu, jeżeli:
1) przeciwko wnioskodawcy zostało wszczęte postępowanie upadłościowe lub
ogłoszono jego upadłość, bądź podjęto postępowanie naprawcze,
2) zostało
wszczęte postępowanie likwidacyjne wnioskodawcy,
3) zostało otwarte
postępowanie układowe dotyczące wnioskodawcy, w którym nie zostały wykonane
postanowienia układu,
4) została zawieszona działalność gospodarcza
wnioskodawcy,
5) wnioskodawca zalega z uiszczeniem podatków, opłat i składek
na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, z wyjątkiem uzyskania zwolnienia,
odroczenia lub rozłożenia na raty zaległych płatności, albo wstrzymane zostało
wykonanie zobowiązań płatniczych przez właściwy organ,
6) wnioskodawca nie
wykonał lub wykonał z nienależytą starannością przedsięwzięcie finansowane z
Funduszu w okresie ostatnich pięciu lat, z wyjątkiem niewykonania
przedsięwzięcia z przyczyn od niego niezależnych,
7) na realizację działań
objętych wnioskiem wnioskodawca otrzymał pełną pomoc z innych źródeł
finansowania,
8) wnioskodawca posiada niewykonane zobowiązania wobec Skarbu
Państwa, gminy lub Agencji,
9) jest podmiotem skupującym w rozumieniu ustawy,
który zalega z płatnością składek na Fundusz.
3. Prezes Agencji pozostawia
bez rozpoznania wnioski lub oferty złożone przez wnioskodawców, o których mowa w
ust. 2.
Rozdział III
Przyznawanie środków Funduszu
§ 9
1. Środki Funduszu mogą być przyznane:
1) na pokrycie kosztów całego przedsięwzięcia lub jego części,
2) w
kwocie mniejszej niż wnioskowana.
2. Środki Funduszu, przyznane na cel
wskazany we wniosku, nie mogą być wydatkowane na inne cele lub niezgodnie z
wymaganym harmonogramem realizacji przedsięwzięcia.
3. Wysokość
przyznawanych i wypłacanych środków Funduszu stanowi równowartość kosztów netto
przedsięwzięcia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług.
§ 10
1. Środki Funduszu przeznaczane na finansowanie promocji spożycia artykułów mleczarskich, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, mogą zostać przyznane w szczególności na:
1) promocję w środkach masowego przekazu,
2) promocję wydawnictw,
publikacji,
3) reklamę, w formie takiej jak plakaty, bilbordy, ulotki,
4)
inne formy promocji, takie jak akcje informacyjno-promocyjne przy okazji imprez
sportowych, koncertów, imprez handlowo-wystawienniczych, zjazdów, targów,
konferencji.
2. Promocją mogą być objęte wyłącznie artykuły mleczarskie bez
określonej marki, znaku firmowego lub innych informacji wskazujących producenta.
3. Przedsięwzięcia wymienione w ust. 1 mogą być realizowane przez
wnioskodawców mających za przedmiot działalności marketing, promocję i reklamę
oraz wnioskodawców będących organizacjami zrzeszającymi producentów lub
przetwórców mleka, którzy przedstawią co najmniej 1 zrealizowany przez siebie
projekt promocyjny.
4. Przedsięwzięcia wymienione w ust. 1 mogą być
realizowane jako przedsięwzięcia kompleksowe.
5. Maksymalną kwotę
sfinansowania przedsięwzięć, określonych w ust. 1, Komisja określa corocznie w
rocznym planie finansowym.
6. Celem dokonania wyboru podmiotu, który
zrealizuje przedsięwzięcie określone w zestawieniu, o którym mowa w § 5 ust. 3
pkt 1, Prezes Agencji powoła:
1) komisję przetargową, określi kryteria wykonania przedsięwzięcia, a
następnie ogłosi postępowanie w celu wyboru wykonawcy przedsięwzięcia,
albo;
2) komisję weryfikacyjną, w przypadku określonym w § 4 ust. 2.
§ 11
1. W celu wspierania produktów mleczarskich w kraju i za granicą, środki pochodzące z Funduszu mogą zostać przyznane, w szczególności na:
1) promocję produktów mleczarskich w krajowych i zagranicznych środkach
masowego przekazu,
2) promocję publikacji, broszur i innych form reklamy,
takich jak plakaty, bilbordy, ulotki, katalogi, także w językach obcych,
3)
inne formy promocji, takie jak akcje informacyjno-promocyjne przy okazji imprez
sportowych, kongresów, targów, imprez handlowo-wystawienniczych, zjazdów,
konferencji.
2. Promocją mogą być objęte wyłącznie artykuły mleczarskie bez
określonej marki, znaku firmowego lub innych informacji wskazujących
producenta.
3. Przedsięwzięcia wymienione w ust. 1 mogą być realizowane przez
wnioskodawców mających za przedmiot działalności marketing, promocję i reklamę,
którzy przedstawią co najmniej 1 zrealizowany projekt promocyjny.
4.
Maksymalną kwotę sfinansowania przedsięwzięć określonych w ust. 1, Komisja
ustala corocznie w rocznym planie finansowym.
5. Celem dokonania wyboru
podmiotu, który zrealizuje przedsięwzięcie określone w zestawieniu, o którym
mowa w § 5 ust. 3 pkt 2, Prezes Agencji powoła:
1) komisję przetargową, określi kryteria wykonania przedsięwzięcia, a
następnie ogłosi postępowanie w celu wyboru wykonawcy przedsięwzięcia,
albo;
2) komisję weryfikacyjną, w przypadku określonym w § 4 ust. 2.
§ 12
1. W celu wspierania uczestnictwa polskich wystawców w targach w kraju i za granicą, środki pochodzące z Funduszu mogą zostać przyznane na:
1) udział w targach krajowych o priorytetowym znaczeniu dla polskiego sektora
mleczarskiego, przy czym maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 95 % kosztów
netto stoiska standardowego z zabudową proponowaną przez organizatora lub bez
zabudowy, jednak nie więcej niż 25.000 zł,
2) udział w targach krajowych i
regionalnych, innych niż targi, o których mowa w pkt 1, przy czym maksymalna
kwota dofinansowania wynosi do 60 % kosztów netto stoiska standardowego z
zabudową proponowaną przez organizatora lub bez zabudowy, jednak nie więcej niż
5.000 zł,
3) udział w targach zagranicznych, przy czym maksymalna kwota
dofinansowania wynosi do 75 % kosztów netto stoiska standardowego z zabudową
proponowaną przez organizatora lub bez zabudowy, jednak nie więcej niż 45.000
zł.
2. Środki pochodzące z Funduszu mogą zostać przyznane na wspieranie
organizacji wystaw związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub
przetwórstwem mleka - w wysokości do 80 % całości kosztów netto, jednak nie
więcej niż 100.000 zł.
3. Przedsięwzięcia wymienione w ust. 1 mogą być
realizowane przez wnioskodawców będących podmiotami skupującymi w rozumieniu
ustawy i dokonującymi wpłat na Fundusz.
§ 13
1. W celu wspierania prac badawczo-rozwojowych środki pochodzące z Funduszu mogą zostać przyznane, w szczególności na:
1) prace dotyczące prozdrowotnego oddziaływania produktów mleczarskich na
organizm człowieka, w tym szczególnie organizm rozwijający się oraz organizm
osób starszych,
2) prace o charakterze statystyczno-ankietowym i
edukacyjnym, w tym badania preferencji konsumentów,
3) prace istotne dla
promocji spożycia artykułów mleczarskich, takie jak ekspertyzy, szkolenia,
opinie, studia, oceny,
4) badania i oceny porównawcze jakości mleka i
artykułów mleczarskich,
5) wspieranie prac normalizacyjnych nad
dostosowaniem polskich norm jakościowych mleka i przetworów mlecznych do
standardów Unii Europejskiej i FAO/WHO,
6) działania arbitrażowe w zakresie
jakości produktów mleczarskich będących przedmiotem obrotu handlowego.
2.
Maksymalną kwotę sfinansowania przedsięwzięć określonych w ust. 1, Komisja
określa corocznie w rocznym planie finansowym.
3. Przedsięwzięcia wymienione
w ust. 1 mogą być realizowane jako przedsięwzięcia kompleksowe.
4. Środki
Funduszu, o których mowa w ust. 2, nie mogą być przyznawane na realizację
przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, wskazujących markę, znak firmowy lub
producenta artykułu mleczarskiego.
5. Celem dokonania wyboru podmiotu, który
zrealizuje przedsięwzięcie wymienione na liście, o której mowa § 5 ust. 3 pkt 4,
Prezes Agencji powoła:
1) komisję przetargową, określi kryteria wykonania przedsięwzięcia, a
następnie ogłosi postępowanie w celu wyboru wykonawcy przedsięwzięcia,
albo;
2) komisję weryfikacyjną, w przypadku określonym w § 4 ust. 2.
§ 14
W celu wspierania działalności krajowych mleczarskich organizacji branżowych we współpracy z branżowymi organizacjami międzynarodowymi, środki pochodzące z Funduszu mogą zostać przyznane, w szczególności na:
1) finansowanie opłat składek członkowskich krajowych organizacji branżowych
wskazanych w wykazie, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 5, w branżowych
organizacjach międzynarodowych, w wysokości do 100 % opłat,
2) dofinansowanie
kosztów przejazdu i uczestnictwa reprezentacji krajowych organizacji branżowych
wskazanych w wykazie, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 6, w międzynarodowych
zjazdach, pracach zespołów i grup roboczych Komitetów, w wysokości do 75 %
kosztów.
§ 15
1. Środki pochodzące z Funduszu przeznaczone na sfinansowanie szkoleń
dostawców oraz podmiotów skupujących mogą zostać przyznane na sfinansowanie
organizacji krajowych szkoleń dostawców oraz podmiotów skupujących.
2.
Przedsięwzięcia wymienione w ust. 1 mogą być realizowane przez wnioskodawców
będących podmiotami skupującymi, zakładami przetwórstwa mleka lub krajowymi
organizacjami branżowymi albo wnioskodawców mających za przedmiot działalności
organizację szkoleń i którzy przedstawią co najmniej 3 zrealizowane przez siebie
projekty szkoleniowe.
3. Celem dokonania wyboru podmiotu, który zrealizuje
szkolenie określone w wykazie, o którym mowa § 5 ust. 3 pkt 7, Prezes Agencji
powoła:
1) komisję przetargową, określi kryteria wykonania szkolenia, a następnie
ogłosi postępowanie w celu wyboru wykonawcy przedsięwzięcia, albo;
2) komisję
weryfikacyjną w przypadku określonym w § 4 ust. 2.
§ 16
1. Środki Funduszu mogą zostać przeznaczone na zwrot całości lub części
kosztu własnego wnioskodawcy w realizacji programów promocyjnych i
informacyjnych na rynku mleka i przetworów mlecznych w ramach mechanizmu
„Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynku wybranych produktów
rolnych” administrowanego przez Agencję:
ul>1) na rynku wewnętrznym Unii
Europejskiej;
2) na rynku krajów trzecich.
2. Przedsięwzięcia wymienione w
ust. 1, realizowane są przez wnioskodawców będących organizacjami zrzeszającymi
producentów, przetwórców lub dostawców mleka.
3. Maksymalna kwota
dofinansowania przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, wynosi do 30 % kosztów
netto całego przedsięwzięcia.
4. Przyznanie środków Funduszu następuje po
pozytywnym zaopiniowaniu oferty programu promocyjnego przez Komisję
Europejską.
5. Wypłata środków Funduszu następuje po zrealizowaniu całego
przedsięwzięcia lub jego etapu.
6. Działania, o których mowa w ust. 1-5, będą
realizowane od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej.
§ 17
Prezes Agencji może zażądać od wnioskodawcy przeprowadzenia wyboru wykonawcy części przedsięwzięcia w określonym zakresie.
Rozdział IV
Kompetencje Prezesa Agencji
§ 18
Prezes Agencji składa Komisji oraz ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, zgodnie z przepisami ustawy, sprawozdanie z wykorzystania środków Funduszu za poprzedni rok.
§ 19
1. Przy wyborze usługodawcy, wykonawcy lub dostawcy Prezes Agencji uwzględnia
przepisy ustawy z dnia 9 lutego 2004r. Prawo zamówień publicznych.
2. Prezes
Agencji uruchamia środki Funduszu, przeznaczone na cele określone w rocznym
planie finansowym, do wysokości dostępnych środków Funduszu.
Rozdział V
Postępowanie w sprawach dysponowania
środkami Funduszu
§ 20
1. Prezes Agencji:
1) powołuje komisje przetargowe, które dokonują wyboru podmiotów, którym
zostaną przyznane środki Funduszu na realizację przedsięwzięć określonych w
załącznikach do planu finansowego na dany rok, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt
1, 2, 4 i 7;
2) powołuje komisje weryfikacyjne, które dokonują oceny
merytorycznej i formalno-prawnej wniosków o przyznanie środków Funduszu na
realizację przedsięwzięć określonych w załącznikach do planu finansowego na dany
rok, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 3, 5, 6 i 8;
2. Komisja może wyznaczyć 2
osoby do udziału w komisjach, o których mowa w
ust. 1.
§ 21
1. Prezes Agencji, z zachowaniem przepisów ustawy - z dnia 9 lutego 2004r.
Prawo zamówień publicznych, ogłasza w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym
informację o przedsięwzięciach realizowanych ze środków Funduszu w danym roku
kalendarzowym. Ogłoszenia są finansowane ze środków Funduszu.
2.
Wnioskodawcy, którzy realizują przedsięwzięcia określone w załącznikach do planu
finansowego, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 7, składają do Agencji
oferty na zasadach i w terminie określonym w ogłoszeniu.
§ 22
1. Wnioskodawcy, którzy realizują przedsięwzięcia określone w załącznikach do
rocznego planu finansowego, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 3, 5, 6 i 8,
składają do Agencji wnioski o przyznanie środków Funduszu na formularzu A,
zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do zasad.
2. Wnioski, o
których mowa w ust. 1 składa się w Kancelarii Centrali Agencji w Warszawie lub
przesyła listem poleconym na adres: Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12,
00-400 Warszawa.
3. Wnioskodawca jest zobowiązany do dołączenia do każdego
wniosku kompletu wymaganych dokumentów.
§ 23
1. Wnioskodawcy, którzy realizują przedsięwzięcia określone w załączniku do
rocznego planu finansowego, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 8, składają do
Agencji wnioski o przyznanie środków Funduszu.
2. Wnioski rozpatrywane są w
kolejności ich składania.
3. Wnioskodawca zobowiązany jest do dołączenia do
każdego wniosku kompletu dokumentów, w tym dokumentów, o których mowa w § 16
ust. 5.
§ 24
1. Agencja przyjmuje i rejestruje według daty wpływu wnioski o przyznanie
środków z Funduszu.
2. Komisja weryfikacyjna, powołana przez Prezesa
Agencji, sprawdza wnioski wraz z załączonymi dokumentami pod względem
merytorycznym i formalno-prawnym.
3. W przypadku złożenia błędnie
wypełnionych lub niekompletnych wniosków, bez wymaganych dokumentów lub
nierzetelnie sporządzonych, komisja weryfikacyjna zwraca wniosek w całości,
wskazuje braki i wzywa wnioskodawcę do złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku
w terminie 7 dni od daty zwrotu. Wszystkie pisma są kierowane do wnioskodawcy
listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub pocztą kurierską za
potwierdzeniem odbioru.
4. W przypadku złożenia po raz drugi wniosku
dotkniętego wadami, o których mowa w ust. 3, wniosek pozostawia się bez
rozpoznania.
5. Terminem złożenia wniosku jest data wpływu prawidłowo
wypełnionego wniosku.
§ 25
Jeżeli liczba prawidłowo wypełnionych wniosków i wnioskowane kwoty finansowania przekroczą łączną wysokość środków Funduszu, przeznaczoną na finansowanie określonego celu, komisja weryfikacyjna proponuje dokonanie stosownej, proporcjonalnej redukcji wnioskowanych kwot.
§ 26
1. Po realizacji przedsięwzięcia lub etapu przedsięwzięcia w przypadku
przedsięwzięcia kompleksowego, wnioskodawca składa do Agencji wniosek o wypłatę
środków Funduszu na formularzu B, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2
do zasad.
2. Jeżeli po upływie trzech kwartałów od przyznania środków
Funduszu wnioskodawca nie złoży wniosku o wypłatę środków finansowych (formularz
B), Prezes Agencji może odstąpić od finansowania przedsięwzięcia.
3. O
wypłacie środków z Funduszu rozstrzyga Prezes Agencji.
§ 27
1. Środki Funduszu są wypłacane przez Agencję przelewem na rachunek bankowy
wnioskodawcy, w terminie 14 dni od daty wydania dyspozycji przez Prezesa Agencji
i nie później niż w terminie 28 dni od daty wpływu kompletnego wniosku o wypłatę
środków finansowych. Termin 14-dniowy może ulec przesunięciu w przypadku braku
środków Funduszu.
2. Prezes Agencji może odmówić przekazania lub częściowego
przekazania środków z Funduszu, w przypadku niewykonania, nienależytego
wykonania lub nienależytego udokumentowania przedsięwzięcia przez
wnioskodawcę.
3. Wnioskodawca jest obowiązany do przechowywania pełnej
dokumentacji dotyczącej wniosku dla potrzeb kontroli przez okres 5 lat od
zakończenia realizacji przedsięwzięcia, zgodnie z art. 74 ustawy z dnia 29
września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591, z późn. zm.)
4. W
przypadku naruszenia zasad przez wnioskodawcę, ujawnionego po wykonaniu
przedsięwzięcia i jego rozliczeniu, wnioskodawca, na wezwanie Prezesa Agencji,
zwróci żądane środki Funduszu w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania.
§ 28
Agencja ma prawo do skontrolowania, czy przyznane środki Funduszu zostały użyte zgodnie z przeznaczeniem. Wynikiem przeprowadzonej kontroli jest sporządzony protokół, zawierający ustalenia i zalecenia.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 29
„Szczegółowe zasady gospodarowania Funduszem” wchodzą w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych.