europejskie forum rolników 2025

Polskie wyroby cukiernicze i mleczarskie pojadą pociągiem do Chin

10 czerwca 2015
Polskie wyroby cukiernicze i mleczarskie mają znaleźć się w pierwszym "eksportowym" pociągu, który wkrótce wyruszy z Łodzi do chińskiego Chengdu. W ramach działającego od 2013 r. połączenia cargo do Polski przewieziono już ok. miliona ton towarów z Chin.
Jak podkreślił Tomasz Grzelak, prezes spółki Hatrans Logistic, która jest operatorem logistycznym połączenia Łódź-Chengdu, Chiny - do niedawna zainteresowane przede wszystkim eksportem swoich wyrobów - są obecnie otwarte na import dóbr konsumpcyjnych wysokiej jakości.

"Żywność najwyższej jakości to produkt, który w tej chwili bardzo dobrze tam się sprzedaje. Duży udział w chińskim rynku spożywczym mają już Stany Zjednoczone czy Nowa Zelandia, ze względu na dobry dostęp do Chin Wschodnich - drogą morską. Dzięki połączeniu Łódź - Chengdu Polska ma szansę na zdobycie rynków w Chinach Zachodnich" - wyjaśnił.

Grzelak przyznał, że ciągu ostatniego roku funkcjonowania połączenia łatwiej było zorganizować wypełnienie kontenerów towarem po stronie chińskiej - dlatego w rzeczywistości był to "pociąg w jedną stronę".

Z Chin przywożone były m.in. wyroby tekstylne, obuwie, sprzęt elektroniczny i AGD, gadżety reklamowe, elementy wyposażenia wnętrz i ogrodów czy sprzęt poligraficzny. Ok. 90 proc. produktów trafiało na rynek polski, reszta była transportowana do innych krajów UE. Z Polski do Chin trafiały jedynie pojedyncze kontenery z towarami. W najbliższym czasie do Chengdu pojedzie pierwszy pociąg "eksportowy" z polskimi produktami rolno-spożywczymi.

"Po około rocznych staraniach udało nam się pozyskać kilku partnerów, którzy wypełnili pociąg w drugą stronę. Organizujemy eksport polskich produktów rolno-spożywczych, m.in. wyrobów cukierniczych i przetworów mlecznych najwyższej jakości. Obecnie producenci polscy ustalają, jakie to będą produkty, niektóre kontrakty dopiero są zawierane, na przygotowanie szczegółów mamy czas do końca czerwca" - zaznaczył Grzelak.

Zdaniem prezesa Hatrans Logistic, embargo rosyjskie oparte na zakazie wwozu produktów rolnych do Rosji i ich dalszej tam sprzedaży, nie stanowi obecnie przeszkody w wysyłaniu polskich produktów do Chin. "Oczywiście, interpretacje zakazu +po drodze+ mogą być różne, ale mamy zapewnienie ze strony naszych partnerów, że ten pociąg odpowiednio zabezpieczony - elektronicznie, nie tylko gwarancjami - będzie nienaruszony przejeżdżał przez Rosję" - dodał.

Grzelak przyznał, że eksporterzy oczekują też na zmianę chińskiej polityki ograniczającej eksport polskiego mięsa na Wschód. Przypomniał, że w latach 2012-13 wzrost eksportu wołowiny i wieprzowiny do Chin sięgnął aż 1500 proc. Niestety embargo zamknęło nam dostęp.

"Mamy nadzieję, że do końca roku jakoś się to rozwiąże. Mamy przygotowane rozwiązania logistyczne przewozu mięsa w niezależnych kontenerach chłodniczych dla głęboko mrożonej żywności. Będziemy mogli przewozić także tzw. fresh meat, ponieważ 11 dni transportu na to pozwala. Jest to mięso przechowywane w temperaturze -3 stopni C. Nie jest ono rozmrażane, lecz trafia od razu na półki. To wielki rynek w Chinach i widzę tu wielką niszę dla polskiego eksportu" - powiedział.

Regularne, cotygodniowe połączenie kolejowe cargo z Chengdu do Łodzi, nazywane przez Chińczyków "Nowym Jedwabnym Szlakiem" ruszyło w kwietniu 2013 roku. Do dziś odbyło się 100 regularnych połączeń oraz 50 przejazdów czarterowych.

Każdy pociąg składa się z 41 wagonów załadowanych kontenerami. Jego trasa przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, a transport do terminalu kolejowego Łódź Olechów trwa 11-14 dni. To trzykrotnie szybciej, niż dostarczenie kontenerów z Chin do Europy drogą morską, co zajmuje nawet do 45 dni.

Chińscy partnerzy Hatrans Logistic wystąpili z inicjatywą stworzenia w Łodzi centrum przeładunkowego. "Ta inicjatywa - stworzenia po polskiej i chińskiej stronie ośrodków logistycznych dla połączenia Łódź-Chengdu, ale także innych pociągów z kierunku azjatyckiego, które mogłyby tu być obsługiwane - powstała w 2013 r. To idea, by stworzyć w centrum Polski nowoczesny terminal multimodalny ze wszystkimi najnowszymi rozwiązaniami. Za wcześnie, by mówić o szczegółach, pod koniec czerwca mamy wizytę naszych partnerów z Chin, być może padną jakieś konkrety" - dodał Grzelak.

Zdaniem prezesa Hatrans Logistic, Chińczykom zależy na rozwijaniu połączenia kolejowego cargo, z powodów logistycznych. Grzelak zwraca uwagę, że odległość z Chengdu do morskich portów w Chinach jest porównywalna do odległości między Łodzią a Barceloną. "Eksport i import do środkowo-południowych Chin przez porty morskie podraża koszty i obniża konkurencyjność. Dla tych prowincji Chin rozwój drogi kolejowej to sposób na uniezależnienie się od transportu morskiego i rozwój tych regionów" - wyjaśnił.

Obecnie w Europie - oprócz linii Łódź Chengdu - działają jeszcze trzy połączenia. "Nasze jest najbardziej regularne, można powiedzieć, że jesteśmy liderem. Dwa pozostałe to połączenia do Niemiec, trzecie - bardzo nieregularne - to połączenie z Chin do Hiszpanii" - dodał.

Chengdu to stolica Syczuanu na zachodzie Chin. Miasto liczy 14 mln mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem międzynarodowych firm działających w Chinach. Chińskie władze wyznaczyły stolicy Syczuanu rolę centrum logistycznego, handlowego, finansowego, naukowego i technologicznego zachodniej części kraju. Jest to także jej główny węzeł transportowy.

W czerwcu do Chengdu wyjedzie delegacja Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, która podpisze umowę o współpracy między woj. łódzkim a Syczuanem. W Łodzi otwarte zostanie biuro miasta Chengdu, podobne biuro - reprezentujące Łódź i region - działa w Chengdu od ubiegłego roku.

 


 


POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki, jeden z wiodących producentów serów dojrzewających...

Przyspieszone tempo wdrażania regulacji CSRD (Corporate Sustainability Reporting...

Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wzię...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę