Instytut Badawczy ProPublicum po raz kolejny przyjrzał się efektom działań edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii „Mam kota na punkcie mleka”. Wnioski są optymistyczne: ponad 80% dzieci uczestniczących w programie uważa, że dieta zawierająca nabiał to sposób na utrzymanie dobrej formy. Niemal połowa z nich w tym celu codziennie sięga po mleko, zaś trzy czwarte odwiedza stronę kampanii, by poszerzyć swoją wiedzę o produktach mlecznych.
W badaniach Instytutu ProPublicum, przeprowadzonych po zakończeniu drugiego roku kampanii, wzięło udział ponad 1200 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, które zarejestrowały się programie. Badacze sprawdzili, po jakie produkty mleczne młodzi konsumenci sięgają najczęściej i co wiedzą na temat ich roli w diecie. Ocenie poddana została także rozpoznawalność trwającej od dwóch lat kampanii oraz atrakcyjność działań prowadzonych w jej ramach.
Jak pokazują wyniki badań, wiedza dzieci w wieku szkolnym o roli mleka w codziennej diecie jest coraz większa. Młodzi respondenci są zgodni, że jedzenie nabiału sprzyja zachowaniu dobrej formy: wzmacnia kości (97%), dostarcza organizmowi cennych witamin i minerałów (86%), do tego poprawia pamięć oraz koncentrację (76%). Pod wpływem działań edukacyjnych prowadzonych w ramach kampanii w ciągu minionego roku najbardziej zwiększyła się świadomość badanych na temat pozytywnego wpływu mleka i jego przetworów na wzrok (wzrost o 13 p.p.) oraz przekonanie o tym, że nabiał jest dobrym źródłem energii potrzebnej do nauki i zabawy (wzrost o 5,99 p.p.).
Wzrost wiedzy o właściwościach produktów mlecznych i ich dobroczynnym wpływie na funkcjonowanie organizmu przekłada się na konsumenckie wybory dzieci objętych programem.
Z badań wynika, że w jadłospisie tak młodszych (7-9 lat), jak i starszych adresatów kampanii (10-13 lat) najczęściej goszczą płatki z mlekiem, kakao oraz jogurty. Sięga po nie aż czworo z pięciorga uczniów. Niemal połowa dzieci deklaruje, że codziennie pije mleko, zaś co trzeci badany nie wyobraża sobie dnia bez jogurtu i kanapki z żółtym serem. Badania pokazały też, w jaki sposób zmieniły się dziecięce preferencje odnośnie najrzadziej spożywanych produktów mlecznych. Na przestrzeni ostatniego roku aż trzy z nich – budyń, serek homogenizowany oraz twaróg – zdobyły przychylność młodych konsumentów (wzrost odpowiednio o 9,8, 4,5 i 4,3 p.p.), znacząco zbliżając się do czołówki mlecznych „ulubieńców”.
Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości – kampania jest dobrze rozpoznawana i spotyka się z pozytywnym przyjęciem dzieci biorących w niej udział. Niemały w tym udział sympatycznej maskotki programu, Kota Mleczysława, którego charakterystyczną postać rozpoznaje aż 77% młodych respondentów. Bardzo lubiane są również prowadzone w szkołach mleczne lekcje – uczestniczyło w nich już trzy czwarte uczniów w wieku 7-9 lat i aż 95% z nich oceniło te zajęcia jako ciekawe. W obu grupach wiekowych dużą popularnością cieszy się strona internetowa kampanii, którą odwiedziło troje z czworga badanych dzieci, a także gry – karciana „Mleczna Farma” oraz internetowa gra społecznościowa „Mleczna Kraina”.
9213346
1